Thursday, May 1, 2008

PARLIMEN, APA DAH JADI?

Walaupun kesibukan bertugas pada hari siaran langsung sidang Parlimen di TV1 dan di Radio Klasik, dapat juga melihat betapa "PANAS" nya suasana persidangan berkenaan dengan apa yang dibangkitkan oleh beberapa ahli parlimen.
.
Sebelum hari persidangan, akhbar THE STAR telah membuat paparan satu mukasurat seperti poster mengenai kedudukan ahli-ahli Parlimen PAKATAN RAKYAT. Terasa kagum melihat ramai ahli Parlimen PR memenuhi hampir 37% kerusi Dewan yang mulia ini yang tercatat sebagai satu sejarah buat Malaysia.
.
Harapan kita semua sebelum bermula persidangan adalah menginginkan kepelbagaian hujah yang bernas dan cemerlang serta menyerlah. Ianya memberi suatu kekuatan yang baru barisan pembangkang yang sebelumnya hanya dianggotai oleh beberapa orang serta dalam satu barisan sahaja.
.
Tetapi apa yang amat kita terkilan teramat sangat khasnya kepada rakyat biasa yang baru mahupun yang lama menyokong PR ialah isu-isu yang berbangkit tentang peraturan dan kedudukan ahli Parlimen Bebas oleh saudara Karpal Singh.
.
Lim Kit Siang secara tidak berhemah telah bangun pula untuk menyatakan hak untuk mengemukakan soalan tambahan. Anak Karpal pula dengan tingkah laku yang kurang profesional. Ini semua akan menjadi bahan manipulasi BN dan media mereka kerana sikap ini yang sebenarnya "MENGGANGGU" persidangan.
.
Bukan masanya untuk menonjolkan diri masing-masing kerana Ketua Pembangkang telah dilantik dan beliau sepatutnya lebih dahulu menyatakan apa jua bantahan yang berkaitan bukan dengan kaedah "KECOH" sebegini. Kami rasakan lebih baik saudara LIM KIT SIANG dan KARPAL SINGH "dikurung" daripada mengganggu ketenangan ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang lain.

No comments: