Tuesday, April 29, 2008

ISLAM JADI MANGSA

Sejarah Islam telah membuktikan bahawa berpolitik adalah satu cara mengembangkan ajaran Islam. Ketika Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat ditekan oleh kaum kuffar di Mekah, baginda secara terpaksa berhijrah ke Madinah untuk membina negara Islam yang berdaulat. Ini jelas menunjukkan bahawa dengan secara politik, Islam dapat disebarkan secara berinstitusi.

Malangnya pihak-pihak tertentu yang memang sudah Islam tidak menghayatinya dan menjadi isu negara Islam sebagai perbualan hangat ahli politik yang tidak faham, tidak menyelami, tidak mahu buka hati, tidak mahu kaji sejarah Islam, lupa diri dan mungkin sudah mempunyai fahaman sekular sejak sekian lama turun temurun.

Tiga tokoh politik ini iaitu Pak Lah, Wan Azizah dan Karpal Singh, kalau boleh dibawa bersemuka dengan para ulamak yang diiktiraf di Malaysia untuk diajar atau difahamkan isu-isu mengenai Islam secara syumul dan NEGARA ISLAM. Adalah tidak patut sama sekali memperkatakan tentang Islam jika hujah mereka tidak kuat dan benak yang teramat sangat.

Pak Lah tanpa perbincangan dengan orang-orang agama, telah menyatakan bahawa bagi orang yang ingin memeluk Islam hendaklah memaklumkan terlebih dahulu kepada ahli keluarga. Ini satu bentuk 'KEBODOHAN' yang berskala amat tinggi, di mana JAKIM sendiri menyatakan tidak perlu, jika ingin juga memaklumkan, hendaklah secara tenang pada bila-bila masa.

Tidak sepatutnya meninggalkan ahli keluarga apabila telah masuk Islam kerana disitu terdapat tanggungjawab yang berterusan tanpa pengecualian terutama terhadap isteri, anak-anak dan ibu bapa yang belum masuk Islam. Dalam keadaan ini, kita dapat juga berdakwah kepada ahli keluarga lain untuk sama-sama memahami Islam dengan tingkah laku kita yang lebih baik daripada sebelumnya.

Dua lagi tokoh iaitu Wan Azizah dan Karpal Singh seperti sehati sejiwa dalam memperlekehkan kesucian dan keunggulan ajaran agama Islam kerana kedua-duanya menyatakan bahawa adalah tidak praktikal jika menjadikan negara ini sebagai negara Islam secara menyeluruh kerana negara ini berbilang kaum dan mengamalkan dasar sekular sejak kemerdekaan negara.

Secara praktikalnya dalam kerajaan PAKATAN RAKYAT, unsur-unsur kerajaan Islam telah wujud kerana mengamalkan KEADILAN, KESAKSAMAAN, KERJASAMA, KEBEBASAN UNTUK BERAGAMA, ANTI-RASUAH dan apa jua yang mendatangkan kebaikan kerajaan yang baik semuanya selari dengan ISLAM. Masalah HUKUM HUDUD hanyalah hukum syariah untuk orang Islam sahaja BUKAN untuk orang bukan Islam kerana mereka akan diadili oleh undang-undang sivil.


No comments: