Saturday, May 3, 2008

BEBASKAN MEDIA

Amat memeranjatkan apabila menerima laporan daripada Freedom House (sebuah badan pemantau kebebasan akhbar), Malaysia berada pada tangga terbawah dalam tempoh empat tahun sejak 2005 dengan menduduki tangga 141 daripada 195 negara yang dikaji.

Keadaan ini berlaku kerana kerajaan BN tidak memberi kebebasan menyiarkan maklumat yang tepat demi kepentingan politik mereka. Akhbar seperti The Star, Sin Chew, Makkal Osai dan Harakah telah mengalami beberapa tindakan kerajaan BN yang mempunyai maksud tersirat.

Ada kajian mendapati akhbar-akhbar arus perdana seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan NST telah memonopoli hampir 90% maklumat-maklumat yang berkaitan kerajaan BN berbanding maklumat parti lawan atau pembangkang yang tidak sampai 5%.

Akhbar seperti Sin Chew dan The SUN adalah antara akhbar yang memberi peluang hampir 44% maklumat parti pembangkang tetapi tidaklah mendapat sambutan yang hangat terutama dikalangan orang Melayu berbanding akhbar arus perdana yang dinyatakan sebelum ini.

Sebab itu blog-blog dan berita di internet mendapat sambutan yang amat menakjubkan kerana di sana terdapat kebebasan maklumat dan tanpa batasan. Kajian juga mendapati terdapat laman web berita internet telah menerima kunjungan sehingga 100 juta kali.

Laman-laman blog dan web berita alternatif seperti Malaysiakini, Malaysian Insider, Harakahdaily, Tranungkite, Malaysia Today, Agenda Daily, KL post, Kelantankini dan Siasahdaily adalah diantara yang amat popular masakini.



No comments: