Saturday, May 17, 2008

SEKATAN BERITA TIDAK TERSEKAT

Berita-berita dari TV utama negara, masih lagi tidak sedar bahawa sajian berita mereka amat-amat berat sebelah dan tidak munasabah. Tidak ada sebarang komen dari Pakatan Rakyat yang akan mengimbangi maklumat dari parti pemerintah yang jelas menggunakan stesen tv kerajaan hasil duit cukai semua rakyat Malaysia dan proksi mereka "MENYERANG" macam babi hutan kepada Pakatan Rakyat.

Sebab itu pemerintah BN mahukan orang Melayu terus mundur kerana hasil "PEMBODOHAN" dan "MEMBABI" yang akhirnya akan menguntungkan mereka. Lihat akhbar-akhbar utama yang dikhaskan kepada orang Melayu seperti akhbar Utusan dan Berita Harian lebih banyak berita kepada pemerintah berbanding akhbar untuk orang Cina yang banyak pengeluarnya dan jelas lebih terbuka dan seimbang seperti Sin Chew. Akhbar orang India seperti Makkal Osai, telah mula menunjukkan keterbukaan beritanya kepada umum sehingga dikenakan tindakan.

Baru-baru ini wartawan akhbar THE SUN telah ditahan kerana pembongkaran isu BALKIS dan pemindahan wang 9 juta ringgit. Raja Petra dengan laman blog berita, Malaysia Today telah mengundang padah kepada beliau apabila mengutarakan isu Altantunya. Ini bermakna sebarang pembongkaran yang dilakukan oleh akhbar yang dikategorikan sebagai bacaan umum akan dikenakan tindakan berbanding akhbar yang dikeluarkan khas untuk ahli parti seperti akhbar Harakah dan Suara Keadilan.

Masalahnya pemerintah BN ini telah lupa bahawa mereka sekarang ini berurusan dengan manusia bukan patung boneka. Manusia di Malaysia sekarang ini pula lebih berpendidikan dan berilmu pengetahuan serta mendapat maklumat yang lebih terbuka luas di internet. Penguasaan para penentang pemerintah BN melalui BLOG yang amat cemerlang sejak 10 tahun lalu. Ianya telah menjadi sebagai salah satu faktor hasil kajian mereka kepada kekalahan BN di 5 buah negeri.

No comments: