Sunday, May 11, 2008

MEMBELASAH BAGI POLIS ADALAH BIASA

Pernah suatu ketika saya ditahan Polis bersama-sama rakan hanya kerana disyaki terbabit dalam kecurian tempat kerja di kilang. Gari-mengari ini perkara biasa walaupun hanya disyaki, kaedah marah-marah dan pukul memukul ini yang menyebabkan kami tidak puas hati. Apabila tidak mengaku salah kerana memang tidak melakukannya, Pegawai Polis terbabit menyepak dan menumbuk salah seorang dari rakan kami.

Kemungkinan terdesak untuk menyelesaikan kes terbabit, mereka memaksa kami untuk mengaku perkara yang tidak kami lakukan. Begitulah juga dalam sejarah Polis membelasah ini, orang besar seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengalami sendiri keadaan tersebut akibat kejahatan politik pemimpin tertinggi negara sehingga DSAI mengalami kecederaan yang serius seperti patah tulang dan mata lebam akibat dibelasah oleh KETUA POLIS NEGARA.

Dalam menangani demonstrasi rakyat pula, terutama bermula pada tahun 1998 sehingga ke waktu ini, sudah berapa ramai telah dibelasah sehingga cedera teruk seperti yang pernah dialami sendiri oleh MP Tian Chua walaupun jelas tanpa bersenjata. Di Terengganu bukan setakat dibelasah, seorang penyokong pembangkang ditembak pula hingga cedera dimana beliau hanya datang ke situ kerana ingin mendengar ceramah. Kes membelasah oleh anggota Polis juga pernah dicatatkan sehingga berlaku kematian OKT (Orang Kena Tahan) di dalam lokap.

Baru-baru ini pula, seorang pengurus bank di Batu Pahat dibelasah sekumpulan anggota Polis daripada IPK negeri sehingga mengalami keretakan tulang dan bengkak paru-paru, di mana rupanya tersilap suspek setelah memecah masuk dan membelasah. Lim Lip Eng, MP Segambut juga telah dibelasah oleh anggota Polis yang tidak mengetahui beliau ahli Parlimen, ketika bersama penduduk Bandar Mahkota Cheras dalam isu pembinaan tembok penghadang oleh Grand Saga.


No comments: