Thursday, May 8, 2008

SIAPA LEBIH BANYAK DERHAKA?

YB Karpal telah menjadi ikon yang jahat pada masa ini kerana membuat pernyataan terbuka mempertikaikan tindakan Sultan Perak dalam isu pertukaran Pengarah JAIP oleh MB Perak baru-baru ini. Walaupun isu di peringkat kerajaan negeri Perak telah selesai dengan penarikan balik pertukaran berkenaan, namun YB Karpal masih terus memperkatakannya.

AKTA HASUTAN sudah pasti akan digunapakai ke atas beliau, apabila tiga laporan Polis telah dibuat oleh UMNO, Kelab Ahli Parlimen BN dan Badan Bertindak Melayu yang merupakan NGO sokongan untuk UMNO. Begitulah kuatnya semangat Melayu sehingga ada dikalangan mereka menyatakan bahawa merekalah barisan hadapan untuk membela Sultan.

Timbalan Perdana Menteri telahpun mengeluarkan arahan kepada Peguam Negara untuk mengkaji tindakan dan dakwaan yang sewajarnya kepada YB Karpal. Benarkah UMNO sebegitu hebat mempertahankan kesultanan Melayu dan ketuanan Melayu? Jika kata-kata yang sedemikian diucapkan oleh orang-orang UMNO atau BN, adakah akan menghadapi tindakan yang sama?

Jika mengikut susur galur sejarah derhaka menderhaka dengan Sultan ini, UMNO terlebih dahulu adalah juara kepada semua ini. Dalam kes pemecatan hakim-hakim besar, jelas UMNO telah membelakangi Agong dalam keputusan pemecatan. Suatu ketika dahulu juga telah berlaku pemecatan Mufti Selangor yang lebih jelas membelakangi kuasa Sultan.

Dalam lipatan sejarah juga berlaku, orang terkuat UMNO telah membawa lari anak Sultan Selangor dan berkahwin di Siam sehingga ke saat kemangkatan baginda kemungkinan besar tidak mendapat kemaafan di atas penderhakaan yang sedemikan rupa. UMNO juga telah berjaya mengurangkan kuasa Sultan dan kemudiannya membuat penghinaan demi penghinaan kepada Sultan ketika itu di dada-dada akhbar arus perdana.

Selepas pilihanraya 8 Mac lalu, UMNO dan kuncu-kuncunya yang telah lama terbiasa dalam menderhaka kepada sultan, telah mempertikaikan perlantikan MB di dua buah negeri, iaitu di Perlis dan Terengganu. Tindakan menulis perkataan pada kain rentang "AKU NAK IDRIS NATANG" dan kemudian berdemo di depan Istana adalah tindakan lebih melampau dalam menderhaka kepada Sultan.

Gani Patail juga telah tumpang sekaki dalam menderhaka kepada Sultan dan seolah-olah beliau hendak mengajar baginda, apabila secara terbuka, telah meminta Yang Dipertuan Agong tidak campur tangan dalam urusan berkenaan. Prof Dr Abdul Aziz Bari menyelar tindakan Gani berkenaan dan menyatakan sepatutnya beliau mohon mengadap dan memberitahu apa yang terbaik, bukan pengucapan secara terbuka.


No comments: