Saturday, May 10, 2008

KERTAS PERTUDUHAN BANYAK KEPADA SIAPA?

Dengan sembilan laporan Polis dan pengumuman membuka kertas pertuduhan oleh pegawai penyiasat Polis dari Balai Polis Sentul, Karpal sudah pasti akan dikenakan tindakan yang sewajarnya. Kelihatan belum dapat dipastikan atas kesalahan apa untuk didakwa dan akta atau undang-undang mana yang hendak dikenakan ke atas beliau.

Isu ini semakin diberatkan dan ini merupakan kejayaan yang amat besar bagi UMNO dan BN dalam memainkan isu terbabit. Begitulah pantas dan cekapnya Polis dalam mengendalikan laporan yang telah diterima terutama jika melibatkan pihak lawan atau seteru UMNO dan BN. Nampaknya Polis sangat berminat dalam menangani kes politik daripada kes jenayah yang "BERLAMBAK".

Bagaimana dan bila pula kertas pertuduhan kepada berbagai laporan Polis sekian lama sejak 15 tahun dahulu sehingga sekarang di atas kes rasuah dan salah guna kuasa oleh Saudara Ezam Mat Noor dan parti pembangkang kepada pimpinan politik tertinggi serta kuncu-kuncunya yang masih belum dibuka-buka lagi sepertimana dibangkitkan oleh Lim Kit Siang dalam sesi soal jawab di Parlimen tentang isu KES RASUAH 18 INDIVIDU BERPROFIL TINGGI yang gagal diselesaikan.

Adakah ketika itu kertas tidak mencukupi untuk dibuat borang atau tiada jurutaip atau belum ada sistem komputer sehingga berkemungkinan sudah terlupa di mana letaknya fail laporan berkenaan apabila bertindih-tindih sehingga memenuhi satu ruang bilik atau pejabat atau dewan? Adakah tidak cukup kakitangan untuk mendakwa kerana sibuk menjadi "SPY" atau SB kepada pemerintah dalam memerhatikan rakyat yang tidak menyokong mereka?

Biasanya jika laporan Polis dilakukan oleh orang yang tidak bersengkongkol dengan parti BN atau UMNO akan ditangkap terlebih dahulu dan dikenakan berbagai-bagai tuduhan pula berbanding dengan apa yang perlu disiasat dalam isi kandungan laporan berkenaan. Maknanya kertas pertuduhan hanya akan dikeluarkan oleh Polis lebih banyak kepada para penentang dan pengkritik pemerintah BN dan UMNO.


No comments: