Wednesday, May 28, 2008

TIADA NILAI BERITA EZAM KE UMNO

Malam ini Buletin Utama TV3 begitu gah dengan berita Ezam masuk UMNO sehingga mendapat liputan meluas dengan ulasan-ulasan pemimpin UMNO serta temuramah khas bersama Ezam sendiri. Ezam menyatakan bahawa kemasukan beliau ke dalam UMNO kerana melihat dasar-dasar kerajaan sekarang pimpinan UMNO telah menampakkan dan sehaluan dengan perjuangan reformasi terutama dalam isu rasuah dan bidang kehakiman.

Itu semua adalah penyataan pemikiran beliau yang merupakan alasan yang mengukuhkan tindakan beliau. Ezam tidak perlu digembar-gemburkan sebagai bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan berulang kali kerana beliau telah lama menjauhkan diri dan meninggalkan parti ini hampir 4 tahun yang lalu serta menjadi Pengerusi Gerak yang merupakan sebuah badan NGO. Tiada kena mengena dengan ketidak puasan hatinya terhadap Parti Keadilan.

Ini kemungkinan merupakan pakatan dengan Khairy Jamaluddin untuk menyediakan seorang jaguh yang akan menentang calon dalam pilihanraya dimana jua yang ditandingi oleh Datuk Seri Anwar. Ini kerana dalam pertandingan yang dijangka amat sengit nanti, memerlukan seorang calon yang amat kuat dimana yang akan mematahkan segala kempen dan hujah Parti Keadilan pada pilihanraya itu nanti.

Ini juga akan menjadikan orang-orang lama dalam UMNO merasa terpinggir apabila Ezam berpolitik secara 'SMART' sehingga menggugat kedudukan mereka yang sememang suka berebut-rebut kedudukan. Tetapi melihat kepada bekas pejuang-pejuang reformasi yang lain seperti Zahid Md Arip, Roslan dan Lokman Adam yang telah kembali ke dalam UMNO tidak mendapat kedudukan yang baik, maka sewajibnyalah Ezam juga akan menerima nasib yang sama dan tiada beza.

Tiada sebarang kejutan dan perkara luar biasa. Sebelum Ezam masuk UMNO, Tun Mahathir dan ramai lagi penyokong UMNO telah keluar parti. Didapati juga telah ada banyak rekod yang memperlihatkan penyokong dan pimpinan UMNO masuk ke parti pembangkang samada PAS atau PKR. Kubu-kubu kuat UMNO di beberapa tempat telah berjaya ditembusi seperti kemasukan 30 orang kuat UMNO ke dalam PAS di Kampung Pasir Gudang Baru, Johor. Terdapat juga rekod sehingga ada beberapa cawangan UMNO terpaksa ditutup atau dibubarkan.


No comments: