Wednesday, April 2, 2008

MASIH TAK STABIL

Sebelum ini penulisan saya berkisar kepada kemarahan dan kecelaruan perasaan saya yang sayangkan BA (yang sekarang dikenali sebagai Pakatan Rakyat). Maklumlah seolah-olah baru mengenal dunia, kerana kita telah 50 tahun dijajah pemikiran oleh BN.

Keseronokannya melihat semua kerajaan Pakatan Rakyat atau senangnya PR telah berjaya diisytiharkan dan diperkenankan oleh Sultan atau Yang Dipertuan secara rasmi. Dalam pada itu pulalah, kerajaan BN pimpinan UMNO di peringkat pusat atau 2 buah negeri iaitu Perlis dan Terengganu bergolak tidak tentu arah sehingga heboh satu dunia.

Zaman Pak Lah ni memang banyak mencipta sejarah yang bukan-bukan melebihi zaman Tun Mahathir. Sejarah seperti PM dari negeri yang kalah, tak lantik menteri wanita UMNO yang menang PRU 12, perletakan jawatan timbalan menteri, BN kalah 5 negeri dan satu Wilayah Persekutuan, hilang banyak undi majoriti wakil BN hampir 60 peratus kawasan, berbalah dengan Sultan, bina Masjid takde kariah, muncul ramai reformis dalam UMNO dan sebagainya.

Saya rasa elok ditulis satu buku sejarah khas zaman Pak Lah ni untuk tatapan cucu cicit kita di masa hadapan. Tun Mahathir pun ada juga sejarah dia cipta, jangan ingat dia tu baik sangat walaupun dalam keadaan sekarang macam dah insaf, Wallahu'alam.

Apa yang tak stabil ni? Yelah macam baru-baru ni ADUN DAP keluar parti 7 jam sahaja, menyebabkan kegoncangan kerajaan negeri PR. Apa dia ingat main-main April Fool ker. Isu ketua-ketua kampung dan JKKK yang bermain-main dengan isu tak leh kerjasama ngan kerajaan PR sehingga meletak jawatan beramai-ramai. Ini benar-benar mengganggu ketenangan rakyat yang baru nak mengenali kerajaan PR, dengan itu jugalah ianya agak sukar nak mengawal keadaan ini.

Di Selangor isu levi dan di Gombak jika tidak ditangani dengan baik boleh juga menggugat kepercayaan rakyat yang menyokong PR walaupun pada hakikatnya media Malaysia kepunyaan kroni2 BN memang berat sebelah.

Walau apapun, pada saya kerajaan PR tetap boleh mengharungi apa jua halangan dan rintangan, kerana semua telah lama belajar menentang penjajah yang tak nampak ini yang didatangkan dalam bentuk BN ni. Ketentuan Allah ini haruslah dimanfaatkan sebaik mungkin dan ambillah apa jua kesempatan yang ada selagi tak menyusahkan rakyat. HIDUP RAKYAT.

No comments: