Saturday, April 12, 2008

BABI LAGI

Isu babi di Selangor adalah antara yang menarik perhatian sepanjang minggu lepas, dah macam isu besar negara. Hakikatnya banyak cerita lain yang lebih hangat seperti 26 Ajk Bahagian UMNO di Johor mengugut meletak jawatan beramai-ramai jika tidak menerima tuntutan mereka dalam masa 14 hari.

Muka hadapan Utusan Meloya hari ini menyatakan sokongan padu UMNO Johor kepada Pak Lah, tetapi di sebaliknya ada api yang sedang membakar sekam. Mereka tersangat marah kerana Ghani Othman tidak menceritakan perkara sebenar tentang apa yang dituntut oleh sebahagian bahagian-bahagian UMNO di Johor.

Dalam Buletin 1.30, seorang wakil daerah (lupa nama dan pangkatnya) telah menyatakan (yang sebelumnya beberapa perkara) bahawa telah 20 tahun masalah babi ini di Selangor. Malam ni pula, Buletin Utama bercerita lagi pasal babi, tetapi dalam bentuk lain pada peringkat awalnya. Seorang pakar menceritakan permasalahan penyakit virus nipah dan punca-puncanya serta pencegahan.

Pada akhir kata-kata beliau dimana ditanyakan tentang projek ternakan moden bersepadu tersebut, beliau memberi reaksi positif dan mengalu-alukan tindakan berkenaan kerana dapat mencegah penularan penyakit dan mengawal pencemaran alam sekitar.

No comments: