Friday, April 11, 2008

BABI PUNYA CERITA PULAK

Tak pasal-pasal semua orang cerita pasal babi pulak kat Selangor. Lama dah senyap cerita ni, timbul sekali lagi. Kali terakhir cerita babi adalah di Melaka di mana isunya adalah terlalu banyak dan mencemarkan alam sekitar. Melaka pula diperintah oleh BN pulak tu bukan Pakatan Rakyat yang baru berusia yang tak berapa lama jagungnya ditanam.

Sebelum Melaka, sebelum-sebelumnya lagi, cerita babi yang membawa penyakit JE telah melanda Negeri Sembilan dan Selangor yang juga masih diperintah oleh BN ketika itu. Ada tambahan cerita di surat kabar Utusan Meloya, ruangan pembaca, ada menyatakan terdapat masalah yang sama di tiga kawasan di Pulau Pinang yang juga diperintah oleh BN.

Yang malas nak cerita tu, tidak ada pulak pejuang-pejuang UMNO untuk menyatakan ketidak-puasan hati tersebut sehingga kerajaan PR memerintah Selangor. Kenapa isu babi ini tidak dibangkitkan oleh penduduk setempat di Sepang atau Kuala Langat kepada pimpinan BN sebelum itu iaitu Khir Toyo?

Bila ditanya oleh media perdana TV3, jelas ketuanya menyatakan bahawa telah lama kedudukan pusat babi berkenaan disitu dan tiada tindakan yang baik oleh pihak berkuasa masa itu sehingga ditunjukkanlah sungai-sungai dan tepian pantai yang kotor dan berbau busuk. Adakah di bawah kerajaan PR keadaan ini semua berlaku di mana baru sahaja memerintah dari tarikh 9 Mac 2008 yang lalu?

Kalau nak kata bodoh, pandai pulak semua orang, sekolah tinggi, paling teruk pun SPM. Maka untuk menyelesaikan masalah tersebut ialah dengan menaik taraf pusat berkenaan dengan pembangunan sistem teknologi Jerman bagi mengatasi masalah yang diperkatakan sebelum ini. Soal tanah tidak perlu dibincangkanlah kerana kerajaan BN yang telah meluluskannya sehingga terambillah tanah berkenaan.

Perjanjian telah termeterai pada zaman Khir Toyo untuk membuka pusat itu. Oleh kerana itu kerajaan PR tidak boleh untuk mengganggu gugat kawasan itu bagi mengelakkan tindakan undang-undang oleh pihak pengusaha terbabit. Kelihatan kerajaan BN pimpinan Khir Toyo seperti membaling batu sembunyi tangan. Mengambil kesempatan apa sahaja dengan isu babi ini untuk kepentingan politik BN dan UMNO bagi melemahkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

No comments: