Sunday, April 20, 2008

DULU REFORMASI SEKARANG REFORMASI BHG 1

Sebelum Malaysia mengalami kebangkitan rakyat dalam perjuangan reformasi, iaitu sebelum 1998, perjuangan UMNO dalam diri ini sangat-sangat relevan, kerana kelihatan Datuk Seri Anwar (yang dijadikan idola) sebagai calon PM sangat tepat kerana dengan karismanya, komunikasinya dan perhubungan luarnya sangat baik dan cemerlang.

Keaktifan diri ini dalam UMNO semuanya kerana idola tersebut. Tidak terfikir langsung soal-soal lain. Sebut PAS sahaja pada masa itu telah disamakan macam Arqam. Patut ditangkap sahaja dan dipenjarakan sebab ekstremis. Sebut DAP pulak, disamakan pula macam Parti Komunis, parti Cina yang juga sebagai ekstremis.

Tahun 1998 adalah lembaran sejarah kepada diri ini dan terbuka pintu hati ini untuk mula menerima kebenaran. Ucapan terima kasih wajib diberikan kepada Datuk Seri Anwar kerana dengan isu pemecatan tersebutlah, mula hati ini membuka jalan masuk maklumat-maklumat kebenaran yang tersembunyi selama ini.

Ketika itulah mulalah internet menjadi sumber berita rasmi dan mencari Harakah. Ketika itu betul-betul reformasi dalam hidup ini. Walaupun dilahirkan di Johor, rakyat Johor, dibesarkan di Johor, sekolah di Johor, kerja di Johor dan memang sudah jadi darah daging dengan UMNO, namun gelombang reformasi tetap sampai ke jiwa ini kerana cahaya kebenaran tidak boleh di tahan-tahan.

Yang memenuhkan perhimpunan reformasi peringkat awal dahulu di KL, kebanyakannya adalah orang-orang UMNO termasuklah diri ini. Mengapa orang-orang muda dalam UMNO sekarang berani mengatakan orang yang berhimpun sebagai beruk? Kalau begitu Tunku Abd Rahman pun beruk jugakah kerana berhimpun untuk kemerdekaan? Kalau nak diikutkan di kalangan orang UMNO lah paling banyak berhimpun secara haram tanpa permit.


No comments: