Friday, March 21, 2008

ISU KERAJAAN CAMPURAN

Soal kecelaruan pada peringkat awal pemilihan exco kerajaan Perak sehingga timbullah cakap-cakap orang BN bahawa tiada persefahaman telah menyebabkan rakyat penyokong BA agak terkeliru dan perasaan bercampur baur.

Bukan mudah untuk memahami situasi sebenar yang dihadapi oleh kerajaan BA dalam pembinaan sebuah kerajaan campuran. Rakan-rakan saya hampir2 kecewa dan menangis pun ada serta menyatakan "kenapalah kita dah menang, dan kerja susah2, ini pulak jadinya".

Saya yang dalam keadaan 'rumit' terus mencari maklumat sendiri dan cuba memahaminya dari rakan2 yang positif. Kesimpulan yang mudah untuk difahami ialah sebenarnya BN itu sendiri adalah sebuah pertubuhan yang banyak keahlian parti politik, so apa bezanya dengan kerajaan BA yang dikatakan bercampur?.

Bezanya ialah tiada bezalah. Bezanya simple sahaja, BA ada tiga parti politik manakala BN bukan sahaja terdiri daripada parti UMNO, MIC dan MCA tapi ada parti PPP, SUPP, PBS, dan bermacam2 lagi. Rasa2nya parti dalam BA adalah yang terbaik, kerana tidak berdasarkan parti perkauman kerana parti DAP dan PKR terbuka kepada semua kaum untuk menganggotainya.

Bersambung.....

No comments: