Saturday, April 26, 2008

RASUAH BERAKAR UMBI

Minggu ini negara kita sibuk dengan suruhanjaya kehakiman dan rasuah. Kita bukan bimbangkan suruhanya terbabit, tetapi ketelusan penubuhan suruhanjaya berkenaan. Selagi pihak penguasa atau pemerintah sendiri tidak menjalankan ketelusan selagi itulah KEPERCAYAAN kita terhadap keberkesanannya diperbahaskan.

Isu rasuah dalam sukan badminton dan bolasepak adalah antara isu hangat diperkatakan sehingga ke peringkat Timbalan Perdana Menteri sendiri mengulasnya. Pak Najib pun banyak masalah dengan kes Altantunya, isu ambil komisen 500 juta dan laporan AUDIT NEGARA tentang Kementerian Pertahanan yang berbelanja tanpa dokumentasi hampir SATU BILLION.

Dalam berita arus perdana hanya menceritakan penangkapan rasuah orang awam sebanyak RM 10 dan rasuah anggota Polis sebanyak RM 500. Laporan Polis oleh rakyat tentang salah laku pemimpin BN dan UMNO yang mencecah beratus juta ringgit tidak diberitakan. Inilah masalahnya jika UMNO dan BN mengamalkan rasuah secara berleluasa.

Masalah rasuah di Malaysia terlalu berakar umbi jauh ke dalam "PERUT BUMI" sehingga jalan untuk membenterasnya amat sukar dan berliku-liku terutama kepada pimpinan negara atau masyarakat yang tidak berpaksi kepada ajaran agama masing-masing. Sebab itu teraju kerajaan di Malaysia sekarang ini wajib sangat ditukar segera sebelum ianya menjadi lebih parah.

Tengku Razaleigh sendiri mengakui tentang jiwa perjuangan UMNO sekarang yang tinggal "ROH PERUT". Lim Guan Eng telah menyatakan bahawa jiwa kerohanian telah hilang dalam diri pemimpin atau rakyat menyebabkan soal rasuah mudah terjadi. Oleh sebab itu kita patut menyokong usaha kerajaan Selangor melalui Dato' Dr Hassan Ali selaku exco agama dalam memacu program keagamaan di mana-mana dan berterusan pada semua peringkat.

Usaha ini diharap dapat mengembalikan jiwa dan fikir agama di kalangan masyarakat. Tokoh-tokoh agama yang terbaik akan kembali bersama masyarakat umum dalam menyampaikan ilmu agama yang sebenar tanpa rasa takut kepada pemerintah, setelah sekian lama diharamkan atau disingkirkan dari kalangan masyarakat yang dahagakan keilmuan.

No comments: