Monday, June 16, 2008

RAKYAT PATUT TAHU 12 : KERUGIAN PETRONAS

  • Ditimbulkan oleh Dr Wan Azizah di Dewan Rakyat yang meminta penjelasan berapakah jumlah kerugian yang ditanggung Petronas berikutan keputusan menjual minyak mentah kepada Korea, Jepun dan Taiwan pada harga yang murah berbanding harga pasaran.
  • Menteri di JPM, Amirsham yang menjawab bagi pihak PM, tidak menjelaskan justifikasi kerugian itu, sebaliknya membentangkan prinsip pemasaran kerajaan dalam urusniaga.
  • Amirsham menjelaskan urusniaga terbabit mengikut formula penyelarasan tertentu dimana membawa erti produk dijual lebih tinggi sedikit dari harga kos di bawah paras pasaran dan supaya kerajaan dapat meraih kontrak jangka panjang dengan ketiga-tiga negara terbabit.
  • Menurutnya kontrak jangka panjang berkenaan tidak membawa pulangan yang signifikan pada tahun pertama, namun memberikan pulangan secara berperingkat.
  • Menjawab soalan lain, kerajaan memaklumkan bahawa pengeluaran minyak mentah dan tepu negara mencatatkan 241.3 juta tong manakala bagi gas mentah dan tepu 2,081.4 bilion kaki padu.
  • Hasil keseluruhan dari jualan produk petroleum dan gas oleh Petronas mencatatkan pulangan RM165.3 bilion pada tahun kewangan 2007.
  • Beliau melaporkan Petronas telah membayar royalti minyak kepada Persekutuan, Terengganu, Sabah dan Sarawak sebanyak RM26.839.1 dalam tahun 2004 hingga 2007.
  • Sebelum pilihanraya, kerajaan pernah dipersoalkan tentang mengapa kerajaan masih memberi subsidi gas kepada empat penjana kuasa elektrik yang dimiliki jutawan terkenal termasuk Tan Sri Lim Goh Tong, Tan Sri T Ananda Krishnan dan Tan Sri Syed Moktar Al-Bukhari berjumlah RM14 bilion setahun.
  • Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng baru-baru ini mendedahkan Petronas membelanjakan sejumlah RM3.5 juta sebulan untuk membiayai Malaysian Philharmonic Orchestra dimana antaranya konduktor orkestra dibayar RM130,000 dan pembantunya RM50,000 sebulan.
  • Membail-outkan Bank Bumiputra (kini CIMB) dua kali bernilai RM4.86 billion akibat pengurusan bank tidak ada integriti salah urus dan melonggarkan syarat-syarat pemberian pinjaman yang besar kepada kroni-kroni yang tidak dibayar balik pinjaman
  • Lain-lain kerugian seperti :
  1. Membeli bon kerajaan sendiri bernilai RM3.8 billion.
  2. Membina gelanggang Formula 1 berharga RM286 juta dan setiap kali ada perlumbaan Petronas akan menjadi hostnya dimana berbilion ringgit pula dikeluarkan.
  3. Beli HICOM (Proton) berharga RM999.4 juta dan menyelesaikan hutang RM1,299.6 juta.
  4. Membangunkan Putrajaya dan MSC berharga RM22 billion.
  5. Bail-out Syarikat MAS sebanyak RM668.8 juta.
  6. Penubuhan Dana Harta sebagai modal permulaan sebanyak RM4.56 billion.
  7. Membina KLCC berharga RM1.8 billion. Penyelenggaraan untuk sebulan bernilai hampir RM95,000.00, setahun kemudiannya menjadi RM108 juta.
  8. Membina KLIA sebanyak RM9 billion dan peruntukan tahunan sebanyak RM900 juta.

No comments: