Wednesday, June 18, 2008

PR 100 HARI, BN PULUH TAHUN

Pemerintah BN pada masa sekarang ini, kononnya sibuk memikirkan bagaimana mekanisma untuk membantu rakyat bawahan dalam menangani krisis kenaikan harga minyak. Harga beras yang naik sebelumnya telahpun membebankan rakyat inikan pula harga minyak yang sememangnya menjadi keperluan dalam penggunaan kenderaan untuk bekerja dan urusan keluarga seperti menghantar dan mengambil anak ke sekolah.
.
Kalau dilihat kebelakangan ini sejak tahun 1990 pilihanraya yang diterajui oleh UMNO Baru, memang begitu banyak yang menghairankan rakyat apabila kenaikan demi kenaikan dari harga minyak sehingga ke barang makanan. Ini sudah tentu, ada perjanjian sulit penaja-penaja yang membantu kemenangan BN dalam segala bentuk kewangan untuk pilihanraya menuntut apa yang sepatutnya daripada BN dari segi keuntungan sebagai balasan di atas bantuan berkenaan.
.
Pak Lah dalam sidang akhbar yang memperkatakan tentang peruntukan projek untuk rakyat termiskin akan diteruskan, mengakui terdapat beberapa perkara dalam manifesto BN untuk pilihanraya 2004 masih belum lagi dapat ditunaikan, inikan pula baru 100 hari memerintah. Tiada pula wartawan ingin mengasak PM dengan beberapa persoalan yang sama sepertimana ditimbulkan terhadap pemimpin negeri di bawah Pakatan Rakyat sehingga kelihatan tidak berbuat apa-apa.

Kerosakan demi kerosakan dalam sistem kehakiman, perundangan, kewangan negara dan politik semua akibat dikawal selia secara tidak jujur dan amanah oleh BN hampir 51 tahun. Sebab itu 100 hari tiada makna yang besar kepada sesuatu negara dalam pentadbiran. Yang menyibuknya, ada juga orang UMNO hendak menggunakan istilah 100 hari ini seperti Ali Rustam yang bangga kononnya membawa pelaburan hampir 7.4 bilion setelah 100 hari pemerintahan. Apa dah tiada idea lain ke UMNO, hendak guna istilah Pakatan Rakyat??
.

No comments: