Friday, June 20, 2008

GEMPAR SANGAT KE ISU SAPP?

Sangat menghairankan isu SAPP ini yang dikatakan mengemparkan kepimpinan pemerintah BN yang dikatakan sebagai kesatuan politik yang sangat kuat di dunia berbanding negara demokrasi yang lain. SAPP sebenarnya tidak dapat mengugat keutuhan BN kerana ahli Parlimen yang menyokong Undi Tidak Percaya sepertimana usul yang dicadangkan Yong Teck Lee, Presiden SAPP hanyalah berjumlah 3 orang sahaja. Jika mendapat sokongan penuh dari Pakatan Rakyat, berjumlah hanya 85 orang sahaja yang menyokong berbanding jumlah ahli Parlimen BN.

Tetapi akibat kepanikan kepimpinan tertinggi BN, dimana telah membuat mesyuarat tergempar sesama parti komponen menyatakan secara rasmi kutukan yang bertimbun-timbun terhadap SAPP. Yang sangat menghairankan, SAPP tidak dijemput ke mesyuarat berkenaan, sedangkan SAPP tidak menyatakan lagi untuk keluar dari BN, hanya undi berkenaan sahaja diusulkan. Yong Teck Lee menyatakan dalam sidang akhbar, bahawa sepatutnya SAPP dijemput untuk mengemukakan hujah sebab mengapa usul ini dibangkitkan bukan disisihkan.

Begitu jelas bahawa, setiap parti di dalam BN tidak boleh membuat kritikan mahupun pandangan yang baik kerana budaya 'MEMBODEK' dan ' MENGIPAS' adalah merupakan amalan sejak sekian lama. Apabila ada yang menentang secara terang-terangan maka tunggu sahaja hukuman yang akan dikenakan baik secara jelas mahupun tertutup. Tidak semena-mena, kertas siasatan dibuka hari ini terhadap kesalahan rasuah Yong Teck Lee 12 tahun lalu yang disifatkan oleh Yong sebagai mempunyai agenda politik.

Maknanya di sini, sesiapa yang mempunyai kesalahan apa jua yang mempunyai kaitan dengan salah laku atau rasuah akan terselamat jika terus masih kekal dalam BN. Jika keluar kenyataan kritik yang keras atau keluar parti, maka tunggu sahajalah pendedahan satu persatu rekod segala salah laku yang tersimpan di dalam peti. Lihat apa yang terjadi kepada Yong dan Tun Mahathir kerana menentang kepimpinan BN, padahlah yang akan diterima dengan tindakan undang-undang yang akan mereka hadapi.

No comments: