Friday, May 2, 2008

TERUSKAN SIARAN LANGSUNG PARLIMEN

Ada berbagai komentar disiarkan di akhbar dan laman web mengenai siaran langsung pertama di Parlimen, 30 April 2008 lalu. Ada yang marah, ada yang rasional, ada yang minta ubah suai dan ada juga minta agar tidak diteruskan lagi.
.
Pendapat Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi amat positif agar siaran langsung ini diteruskan kerana pada beliau, perkara menutup terus siaran ini adalah terlalu awal dan membuat justifikasi sendiri tanpa penyelidikan yang baik tentang penerimaan orang ramai.
.
Siaran ini perlu bagi memberi kefahaman kepada rakyat tentang fungsi wakil rakyat di Parlimen dan bagaimana mereka membawa isu-isu rakyat. Rakyat juga dapat menilai wakil yang dipilih, samada benar-benar mewakili mereka atau tidak.
.
Tuan Guru Nik Aziz, ketika ditanya oleh wartawan : ""Sikap dia dalam parlimen, itu dia punya pasal, biar rakyat tengok, ini orang yang mereka pilih. Kalau rakyat tak berkenan, pilihan raya nanti tak payah undi dia lagi"
.
Disamping kita dapat menilai samada Parlimen benar-benar adil dalam memberi ruang kepada semua wakil rakyat terutama kepada Pakatan Rakyat yang selama ini dilihat selalu diganggu dan di"CANTAS" hujah mereka oleh wakil rakyat BN.
.
Pada peringkat awal sidang berkenaan, didapati memang terdapat unusur-unsur provokatif dan PENGKHIANATAN oleh Parlimen itu sendiri terutama dalam soal peraturan dan keadilan susunan soalan-soalan sepertimana dibangkitkan oleh Lim Kit Siang dan Azmin Ali.
.
Oleh itu di persidangan akan datang, diharapkan lebih banyak gerakerja dan penghujahan serta perlakuan yang lebih baik dan profesional. Kalau boleh hanya penghujahan yang terbaik dan terpilih sahaja dipaparkan pada waktu yang lain tidak kira dari perwakilan BN ataupun wakil dari Pakatan Rakyat.

No comments: