Monday, May 12, 2008

BERAS KURANG ANGKARA PEMERINTAH BN

Semua telah maklum bahawa krisis makanan telah melanda dunia sehingga PBB terpaksa membuat beberapa langkah drastik untuk menanganinya. Di Malaysia, isu beras menjadi begitu hebat sehingga usul khas mengenainya dibawa ke Parlimen untuk diperbincangkan. Tetapi sesuatu yang teramat pelik kepada rakyat biasa seperti saya, bahawa negara kita yang boleh dikatakan memajukan penanaman padi secara besar-besaran boleh mengalami kekurangan beras.

Itulah masalahnya jika semua dan segala benda yang boleh menguntungkan poket pemerintah BN, maka diusahaniagakan tanpa mengira masa depan negara dan kepada rakyat khususnya seperti Petroleum. BERNAS adalah salah satu syarikat kerajaan yang gagal dalam memastikan bekalan beras mencukupi dan mengawal harga yang berpatutan kerana mungkin sibuk dengan urusan pelaburan yang tidak bermanfaat.

Mengikut kenyataan Ketua Pengarah Mardi, Datuk Dr Abd Shukor dan Timbalan Dekan Fakuti Pertanian UPM, Prof Madya Dr Syed Omar, Malaysia tidak sepatutnya berlaku krisis bekalan beras kerana kemampuannya menghasilkan padi melebihi keperluan rakyat Malaysia jika diambil kira keluasan kawasan penanaman seluas 650 000 hektar yang boleh menampung keperluan rakyat seramai 30 juta orang.

Menurut mereka lagi, negara sangat berkemampuan menghasilkan sumber beras untuk 43 juta penduduk jika kesemua kawasan tersebut diusahakan sebanyak dua kali setahun serta mampu menjadi pengeksport utama beras. Maknanya pemerintah BN yang memerintah selama 50 tahun, tidak memandang serius usaha untuk membangunkan infrastruktur penanaman padi walaupun dikatakan oleh seluruh dunia bahawa Malaysia cukup hebat dalam R&D untuk meningkatkan hasil padi sebanyak 100%.

Kemajuan penanaman padi di web berikut : http://www.mada.gov.my/tek/padi.html

No comments: