Tuesday, May 13, 2008

MELOMPAT TERLOMPAT DILOMPATKAN

Dalam kesibukan pemerintah yang diterajui UMNO untuk menghukum Karpal yang dikatakan celupar dan menghina istana, BN amat takut dengan hanya perang saraf Dato' Seri Anwar dalam isu wakil Parlimen BN Sabah melompat ke Pakatan Rakyat. Kalau hendak difikirkan secara logik, dengan kekuatan BN selama 50 tahun, tidak mungkin sebegitu mudah melompat parti.

Mengapa semua wakil BN dan akhbar arus perdana menjadi riuh rendah dengan isu berkenaan sedangkan BN telah membentuk kerajaan? Walaubagaimana sekali pun, saya rasa lebih baik rakyat Sabah berterima kasih dengan Datuk Seri Anwar kerana dengan isu inilah, pemimpin atasan BN mula melihat Sabah dan juga Sarawak secara lebih teliti tentang permasalahan yang sedia ada sejak di bawah pemerintahan BN juga.

Rakyat Sabah dan juga Sarawak menjadi sangat marah kerana negeri mereka masih lagi tersenarai sebagai yang tertinggi jumlah penduduknya yang miskin dan melarat. Sedangkan kita semua maklum bahawa negeri mereka penuh dengan hasil bumi yang boleh menjadikan penduduk negeri mereka lebih kaya dari penduduk negeri Selangor.

Seperti Sabah, walaupun sudah agak lama diperintah oleh BN, mereka masih ada lagi Jabatan Pembangunan Persekutuan dimana agensi ini selalunya ditubuhkan jika negeri berkenaan diperintah oleh kerajaan selain BN. Musa Aman telah menyatakan proses untuk memansuhkan agensi berkenaan sedang berjalan, itupun kerana atas desakan wakil rakyat BN Sabah.

Yang pasti Datuk Seri Anwar telah membantu rakyat Sabah dalam membangunkan negeri ini dengan kemajuan yang sepatutnya oleh pemerintah di peringkat pusat. Saya merasakan bahawa Datuk Seri Anwar yang masih lagi berteka teki dengan isu lompat melompat ini, sebenarnya bukan dilakukan oleh wakil BN Sabah, tetapi oleh wakil BN untuk kerusi Parlimen di Semenanjung kerana sentimen ANTI-KHAIRY di sini amat kuat dan padu.

Jika tidak berlaku pun, Datuk Seri Anwar telah berjaya mempengaruhi dan menakutkan pemerintah BN yang sebenarnya ketakutan jika bertukar pemerintahan kepada Pakatan Rakyat. Ini kerana mereka akan dipenjarakan dan dibuang daerah sekiranya terbongkar segala kesalahan salah laku, salah guna kuasa, 'MEROMPAK' harta rakyat dan menjadi penzalim sepanjang pemerintahan mereka turun-temurun.

No comments: