Friday, May 23, 2008

SUDAH TERLEPAS APA YANG DIJANGKA TERLEPAS

Hari ini merupakan hari kesedihan rakyat Malaysia dan rakyat negeri Johor khasnya kerana kedaulatan Pulau Batu Putih telah TERLEPAS dan diserahkan secara rasmi oleh ICJ kepada Singapura. Walaupun kita hanya mendapat Terumbu Karang Tengah, namun hakikatnya ianya memberi ruang tambahan sempadan kepada Singapura yang membolehkan mereka melaksanakan apa jua perlaksanaan strategik ketenteraan yang merugikan kita dimana hanya berjarak 7.7 batu nautika dari pantai Tanjung Penyusuh di Johor.

Inilah gara-gara tidak seriusnya kita sejak dahulu kala lagi untuk mempertahankan kawasan terbabit dengan sejarah yang membuat segala perjanjian negeri Johor dan British yang sebenarnya mengelirukan dan merugikan kita serta tidak serius untuk menguruskannya sebelum keluarnya Singapura dari Malaysia. Segala hujah dan bukti sebenarnya diuruskan oleh pakar-pakar yang dilantik dan sudah pasti tidak sebegitu kuat buktinya kerana hasil ketidak seriusannya kita sejak dulu berbanding Singapura yang bersungguh-sungguh sejak sekian lama dalam mentadbir urus tanpa sebarang halangan.

Persepsi saya, kemungkinan ini ada perjanjian sulit kerajaan dan kerajaan dimana isu Iskandar Malaysia adalah sandarannya. Kedengaran di Iskandar Malaysia ada penjanjian tersembunyi untuk menjadikan wilayah itu sebagai 'hinterland' ekonomi dan ketenteraan bagi Singapura samada secara aman melalui penjajahan ekonomi atau pun secara penaklukkan ketenteraan, iaitu Johor ditakluki dan dijadikan 'occupied territory' sama seperti Israel menakluki dan menjajah 'occupied territories' di negara-negara Arab.

Maklumat lanjut di : http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=10271

No comments: