Tuesday, May 27, 2008

LENYAP DAN HAPUSKAN ISLAM HADHARI

Dalam beberapa hari ini, berita-berita siaran perdana dan media-media arus perdana begitu sibuk memperkatakan tentang kerajaan negeri pakatan rakyat iaitu Selangor dan yang terbaru negeri Pulau Pinang MENGHARAMKAN Islam Hadhari yang dipelopori oleh Pak Lah. Kononnya inilah cara pengamalan Islam yang sebenarnya dimana kononnya PM diwar-warkan sebagai anak seorang ulamak. Tidak nampak apa yang alimnya PM sehingga boleh berpegangan dengan Michelle Yeoh.

Apa sebenarnya Islam Hadhari ini yang sangat-sangat sibuk diperkatakan dan diperjuangkan oleh pemerintah yang ditunjangi UMNO ini? Tidak nampak apa kebaikan Islam Hadhari ini jika masyarakat Islam semakin jauh dari ajaran Islam yang sebenarnya sehingga semakin ramai anak-anak remaja Islam terjerumus ke kancah maksiat dan jenayah. Konsert-konsert dan rancangan hiburan yang bagai dibiarkan ditaja serta segala yang berkaitan dengannya telah menampakkan ciri-ciri kebebasan tidak terkawal. Adakah ini Islam Hadhari?

Tiada keperluan langsung untuk Pak Lah mencantumkan Islam dan Hadhari ini kerana Islam telah mempunyai segalanya. Tidak perlu Islam itu di Hadhari kan. Islam adalah Islam, Hadhari berkenaan seharusnya merupakan prinsip atau merupakan pemikiran. Islam sudah lengkap dengan Al-Quran dan Hadis, mengapa perlu ada Hadhari di sebelah Islam? Jika Pak Lah ada hujah seperti Imam Shafie, sila berhujah tentang Islam Hadhari dengan Mufti Perlis dahulu.

Mengikut pandangan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri dalam sesi temuramah oleh Akhbar Sinar, beliau menyatakan bahawa kita tidak boleh mengambil mudah menggunakan perkataan Islam sebagai label, sebab ia akan menimbulkan kekeliruan. Masyarakat Islam tertanya-tanya tentang apakah dia Islam Hadhari dan apakah Islam sekarang sudah tidak betul? Sehingga ada dikalangan masyarakat Islam mengganggap bahawa Islam Hadhari sebagai agama yang baru.

Dr Asri menyatakan bahawa pertanyaan-pertanyaan ini bukan sahaja di kalangan orang biasa malah dikalangan ulama juga tertanya-tanya. Di kalangan para ulama, mereka tidak mempersetujui istilah ini dan telah menyuarakan pandangan namun tidak mahu didengari. Kemungkinan menurut beliau, pegawai dan ulama yang menjadi penasihat PM ketika itu yang ingin menggerakkan Islam Hadhari tidak memberi pandangan yang betul.

Menurut beliau lagi sesetengah negeri mengadakan semacam pesta dengan berkonsepkan dan bertemakan Hadhari ini dimana ianya dinamakan Perkampungan Hadhari. Jika hanya melaksanakan jual beli produk dan pertunjukan kesenian serta hiburan maka kelihatan tidak ada bezanya dan luar biasanya dengan program Sure Heboh ataupun dikenali sekarang dengan nama JOM HEBOH.

No comments: