Thursday, May 15, 2008

PEMBAZIRAN BN YANG TERLINDUNG

Melihat kepada situasi sekarang, kelihatan pemerintah BN tidak begitu selesa di dalam Parlimen apabila menerima soalan-soalan daripada setiap kali persidangan oleh pihak pembangkang mengenai penggunaan wang rakyat yang berjuta-juta dan berbilion ringgit untuk projek membazir dan tidak bermanfaat untuk rakyat. Hanya dilihat mementingkan golongan atasan, sedangkan rakyat masih ada yang merempat sepertimana dipaparkan di dalam rancangan BERSAMAMU.

Yang amat menghairankan ialah negeri yang mempunyai sumber minyak seperti negeri Sabah dan Terengganu adalah diantara negeri yang termiskin berbanding Kelantan yang digembar-gemburkan oleh pemerintah BN bahawa kemiskinan akibat negeri ini diperintah oleh PAS. Seperti di negeri Sabah, masih lagi terdapat sekolah tidak dapat menyediakan kerusi dan meja untuk belajar, hanya duduk di atas lantai.

Hari ini, akhbar arus perdana telah memainkan isu pembelian wakil Parlimen Sabah dengan jumlah pembayaran jutaan ringgit sebagai menerima tawaran ke pembangkang. Serangan seperti ini hanya sebenarnya ingin menutup banyak penyelewengan yang telah dilakukan oleh pemerintah BN. Ianya terbukti jika dilihat dalam sesi soal jawab Parlimen dan sidang DUN, didapati jawapan dari wakil Menteri atau Timbalan atau Exco tidak memuaskan dan dicurigai.

Dalam rancangan BERSAMA MENTERI di RTM, iaitu bersama Menteri Besar Terengganu, beliau menyatakan tidak mengetahui bahawa kos menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Mahmud mencecah 530 juta ringgit. Penganjuran MONSOON CUP yang memerlukan perbelanjaan ratusan juta ringgit sebenarnya amat menyedihkan bagi rakyat Terengganu setelah dinafikan hak royalti minyak yang sekarang ini masih dituntut oleh MB.


No comments: