Thursday, April 17, 2008

POLIS CEKAP DAN CEPAT? BAHG 1

Memang tidak dinafikan Polis adalah di antara anggota keselamatan yang paling hampir dengan masyarakat Malaysia. Banyak cerita yang baik dilaksanakan oleh mereka dan ada juga perkara yang kurang menyenangkan buat rakyat Malaysia. Kepayahan mereka bertugas meronda, memburu penjenayah, mengawal lalu lintas dan sebagainya tidak boleh kita nafikan.

Tetapi oleh kerana terdapat segelintir anggota yang menjadi perasuah dan mengikut telunjuk pihak atasan yang giler kuasa maka hampir telah membuatkan sebahagian masyarakat hilang kepercayaannya kepada Polis. Dalam soal politik, Polis sepatutnya tidak boleh sama sekali memihak kepada sesiapa dalam hal masyarakat yang berpolitik.

Kalau ada yang benar-benar melanggar undang-undang, sewajibnyalah diambil tindakan mengikut undang-undang sedia ada bukan mengikut arahan-arahan pihak tertentu. Kalau ada kesalahan hendaklah didakwa di mahkamah atas kesalahannya bukan dipukul dan dihina sebelum didakwa sehingga menyusahkan ahli keluarga orang yang didakwa tanpa kesalahan yang jelas.

No comments: