Sunday, April 20, 2008

DULU REFORMASI SEKARANG REFORMASI BHG 2

Isu reformasi dalam UMNO sebenarnya telah lama bertapak di kalangan ahlinya. Zaman pimpinan Tun Dr Mahathir lah banyak sejarah terlakar apabila perpecahan orang Melayu yang memang nak berjuang tentang orang Melayu menjadi berbagai parti dan dokongan serta ideologi.

Semua orang maklum, yang menjadi dan terjadinya reformasi ini pun akibat gerak laku politik yang licik Tun Dr Mahathir dalam membina kekuatan dalam UMNO. Sejarah telah memperlihatkan bagaimana TDM memperlakukan "kekejaman" politik terhadap Tun Hussein Onn, Tun Musa Hitam dan Datuk Seri Anwar.

Itu baru cerita tentang pergolakan dan sepak terajang dalam kepimpinan UMNO, belum cerita lagi UMNO di peringkat akar umbi dimana seperti api dalam sekam. Parti-parti pembangkang sebenarnya telah lama berjuang tentang hal-ehwal reformasi ini, namun pada kami yang telah terserap jiwa UMNO ini, memang suatu kejutan, khasnya bagi orang Melayu.

Maklum sajalah selama 50 tahun BN yang asalnya dari nama Perikatan telah memerintah dan dimomok-momok pula selama ini bahawa orang lain tidak pandai memerintah dan kalau perintah pasti akan kucar-kacir. Tetapi mereka lupa bahawa rakyat telah belajar lebih tinggi dan lebih terbuka dengan maklumat menyebabkan terhakis sudah segala ketakutan.

Sekarang ini, perkataan reformasi sendiri telah menjangkit dalam UMNO sendiri. Gerakan reformasi UMNO ini kelihatan sedang diketuai oleh Mukhriz dengan penasihatnya Tun Dr Mahathir. Gerakan reformasi UMNO ini telah sahut-menyahut di beberapa bahagian UMNO seluruh negara.

Bagi rakyat semasa gerakan reformasi peringkat awal dahulu, ditangkap, ditelanjang, disepak dan dipenjarakan. Kemudian semakin perlahan kerana tekanan pihak pemerintah dengan menggunakan kuasa Polis dan agen-agen sekutunya. Namun, dengan "kesenyapan" rakyat untuk tidak ber REFORMASI secara terbuka, secara kertas undilah, diterjemahkan REFORMASI RAKYAT ini.

Lebih Selamat, Efisyen, Terkini dan Termaju.

No comments: