Monday, April 21, 2008

KENAPA BARU SEKARANG NAK REFORMASI?

Tsunami politik yang melanda di Malaysia pada masa ini, telah menyebabkan ramai yang "mati kutu" dan "mati katak". Pening, hairan, bingung, menakutkan dan merimaskan. Itu bagi yang terasa begitu, bagi kita rakyat biasa, perubahan ini adalah tanda "KEKUASAAN RAKYAT" lebih hebat dalam dunia politik demokrasi.

Sepatutnya sejarah ini perlu dimasukkan ke dalam Malaysia Book of Record. Semua orang tahu dengan penipuan, tekanan dan seumpamanya itu, tidak akan mungkin parti yang selain BN dapat menumbangkan parti "gergasi" yang bernama BN ini. Tapi kena diingatkan bahawa kuasa Tuhan mengatasi segala-galanya.

Oleh kerana itu, BN dan UMNO agak panik dalam menangani kekalahan ini, walaupun pada pandangan orang mereka, kuasa masih ada kerana menang majoriti tanda ada sokongan lagi kepada BN dan UMNO. Kemenangan itu pun kerana ada sokongan gerakerja penipuan SPR dan penggunaan jentera kerajaan secara berleluasa.

Dalam kepanikan tersebut berbagai post-mortem telah dibuat, sehingga di antaranya BLOG dan INTERNET pula dipersalahkan kerana meracuni orang muda mengundi selain BN. Barulah terbuka mata hati mereka untuk berblog dan kebenaran RTM pula dalam satu slot khas berbincang mengenai BLOG.

Kemudian sibuklah pula menteri yang berkaitan kehakiman, untuk memartabatkan dan mereformasikan badan kehakiman ke tahap yang sebenar dan berasingan dari badan eksekutif. Selama ini BN dan UMNO juga yang menghancurkan intergriti badan kehakiman. Ini semua hanya permainan politik Pak Lah bagi menyerang secara senyap Tun Dr Mahathir.

Bagaimana rakyat boleh percaya dan dipercayakan tentang penubuhan suruhanjaya yang melantik hakim ini yang dikatakan dianggotai oleh Hakim Kanan, Professor dan Orang Awam? Jika benar telus dan ikhlas, mengapa calon-calon yang terpilih masih lagi wajib melalui Perdana Menteri sebelum dibawa kepada perkenan Yang Dipertuan Agong?

Satu lagi yang hendak direformasikan adalah Badan Pencegah Rasuah, di mana akan dijadikan suruhanjaya sepertimana cadangan menaiktaraf badan berkenaan menjadi badan bebas berpandukan suruhanjaya berkenaan di Hong Kong. Kenapa baru sekarang hendak mengubah itu dan ini, adakah takut dengan rakyat akibat tsunami pilihanraya?

Jika benar, terima kasih kepada semua rakyat Malaysia yang menyokong Pakatan Rakyat untuk mengubah Malaysia menjadi Malaysia Baru, Harapan Baru. Diharap semua sentiasa berdoa, solat hajat dan membaca Qunut Nazilah agar para penzalim dan para munafik akan berpecah belah hancur luluh sehingga tiada kesan lagi.

No comments: