Saturday, April 5, 2008

APA PULAK NI !!!

Khir Toyo ni konon-kononnya membuat inovasi dalam kepembangkangan negara apabila mewujudkan kabinet bayangan dalam DUN Negeri Selangor sepertimana yang sedia maklum bahawa telah ada terlantik barisan exco secara rasmi. Kononnya sebagai pemantau atau 'malaikat' kepada gerakerja Ahli DUN dari Pakatan Rakyat.

Macamlah dia tu baik sangat, tuduhan yang sedia ada pun tak terjawab, nak mantau orang lain pulak. Tu gua mau tanya, rumah-rumah banglo kat Shah Alam yang memakan duit rakyat tu apa citer. Dokumen-dokumen sulit kerajaan negeri sebelum kemasukan MB baru, kenapa diarah untuk dihancurkan??? Nak tukar citer lain pulak Khir Toyo ni.

Ni satu lagi ada dua orang jaguhlah konon dari kalangan orang kuat UMNO bersuara lantang menghentam Tun Mahathir, sedangkan mereka itu baru dalam UMNO. Mereka berdua tu pun belum lahir semasa Tun Mahathir aktif dalam UMNO. Kaki bodek dan mengampu nipun budaya UMNO sejak dulu.

Begitulah kucar-kacirnya UMNO apabila berhadapan situasi kebangkitan rakyat dan reformasi dalaman UMNO sendiri. Agak-agaknya jadi lagi ke peristiwa pengharaman UMNO?? Aaah biarlah mereka tu, malas nak cakap, bengong, bingai dan sengal ( kata orang muda) mereka ni semua.

Pakatan Rakyat yang sedang terjalin sekarang ini memerlukan pemantapan dari segi gerakerja dan halatuju. Apa yang dilihat sekarang, Lim Kit Siang telah mengingatkan kita bahawa pada suatu ketika, hubungan DAP dalam BA retak kerana pertentangan ideologi. Oleh itu beliau mahukan agar ianya tidak akan terjadi sekali lagi.

Karpal Singh ada membuat ungkapan 'nakal' baru-baru ini tapi keterbukaan perlu bagi memantapkan lagi persefahaman. PAS dilihat pada ketika lain adalah sebuah parti gerakan Islam, tetapi atas dasar perjuangan untuk rakyat pada objektif yang sama telah bersama dalam pakatan ini walaupun ada dikalangan ahli-ahlinya tidak berapa 'senang'.

DAP dan PAS walaupun ada masa ber'tengkar' sejak dahulu tetapi corak perjuangan adalah sama, cuma ideologi sahaja berbeza. Manakala PKR, dilihat pada pandangan saya, perjuangannya adalah keadilan untuk rakyat, tetapi jika tidak dimantapkan halatuju parti ditakuti kekuatannya banyak bergantung kepada Dato' Seri Anwar.

No comments: