Thursday, April 10, 2008

MELAYU, KENAPA KAU MELAYU?

Ada orang berkata, bangsa Melayu ni sebenarnya tiada tapi diadakan (orang kata...). Kalau fikir-fikir sendiri pun, macam betul pun ada, macam pelik pun ada. Sebab kalau lihat orang Melayu punya kulit pun tak sama, ada putih, ada hitam, ada cerah, ada gelap, muka macam orang putih, macam cina, yang mamak pun, campur-campur pulak rupanya.

Taklah macam mat saleh, muka orang putih sama jer lebih kurang, cuma negara jer lain-lain. Walau bagaimanapun, dah keturunan saya ni dah Melayu, ikut ajerlah asalkan Islam sudah, bukan di akhirat nanti Allah bertanya kita ini bangsa apa, yang ditanya adalah IMAN dan KETAKWAAN serta apa yang kita lakukan di dunia yang sementara ini.

Berbalik pasal Melayu ni, saya tertarik dengan pendapat Prof Dr Zainal Kling yang menjadi panel dalam rancangan HUJAH di rangkaian TV9 yang menyatakan bahawa UMNO sekarang telah lari dari perjuangan asalnya kerana di ketika ini, UMNO memperjuangkan konsep ke MALAYSIAN lebih dari perjuangan untuk orang Melayu.

Kata beliau, orang UMNO perlu menyatakan dan memperjelaskan dengan baik sepanjang masa kepada semua rakyat Malaysia bahawa Perlembangan Malaysia telah termaktub dengan segala apa tindakan yang dibuat oleh kerajaan pimpinan UMNO adalah mengikut ketetapan berkenaan dalam menjaga kepentingan orang Melayu dan kedaulatan agama Islam.

Bahasa Melayu umpamanya walau sebagai bahasa rasmi kalau diperhatikan oleh beliau, kelihatan tidak diperjuangkan dengan sebenar-benarnya oleh UMNO. Pada saya ada juga benarnya kata-kata beliau tersebut jika membabitkan penggunaan bahasa dalam pembelajaran sekolah rendah untuk matapelajaran Sains dan Matematik.

Jika benar UMNO memperjuangkan orang Melayu kenapa ada kepimpinan UMNO sendiri berpakat secara tersangat baik dengan ahli-ahli perniagaan besar seperti Vincent Tan, Patrick Lim dan Ananda Krishnan sehingga meminggirkan kemajuan ekonomi orang Melayu?. Kalau nak tanya lagi, mengapa sewenang-wenangnya tanah-tanah dan rizab Melayu diambil secara paksa rela atau menipu?

Kalau nak tanya banyak lagi, tapi UMNO perlu lebih telus dalam menyatakan atau menjawab dengan apa yang diperkatakan oleh Prof Dr Zainal Kling tersebut untuk kita perdebatkan oleh UMNO dan semua orang Melayu.

No comments: