Wednesday, April 16, 2008

KECELARUAN CIPTAAN UMNO

Pada waktu ini akhbar-akhbar arus perdana begitu banyak memberitakan kesibukan kepimpinan UMNO membicarakan soal kepimpinan dan peralihan kepimpinan secara tersusun. Kesibukan semua akhbar berkenaan bagaikan hendak berlaku pilihanraya sedangkan kesemua kecelaruan tersebut berlaku di dalam UMNO sahaja.

Dalam pada itu, ada pula gerakan atau gabungan yang membicarakan soal ketuanan Melayu yang semakin pudar akibat pilihanraya yang lalu. Adakah akibat kekalahan BN dan UMNO yang agak parah tersebut menyebabkan orang Melayu semakin terpinggir? Mengapa ingin membicarakannya sedangkan UMNO tidak berjuang habis-habisan soal Melayu ini sejak 20 tahun kebelakangan ini?

Kalau benar memperjuangkan soal Melayu, mengapa bahasa Melayu dipinggirkan dalam matapelajaran Sains dan Matematik? Persoalan-persoalan lain terlalu banyak untuk dibangkitkan kepada UMNO khasnya dalam soal ketuanan Melayu ini. Kelihatan orang melayu rakyat biasa yang miskin berterusan dengan kemiskinan sedangkan semua pembesar-pembesar Melayu semakin hebat dan mengaut keuntungan untuk diri sendiri.

Sejarah Melayu memang telah banyak menonjolkan bahawa ketuanan Melayu selalu diganggu gugat oleh bangsa sendiri bukan orang lain atau pihak luar. Contohnya seperti Hang Tuah dianiaya oleh pembesar Melayu yang iri hati dan hasad manakala kejatuhan Melaka di tangan penjajah Portugis adalah berpunca daripada kerakusan pembesar-pembesar Melayu.

Soalnya orang Melayu sendiri menjadi perosak kepada bangsanya sendiri. Lihat kaum Cina begitu kuat kepada bangsanya terutamanya dalam berpersatuan berbanding kaum Melayu yang sentiasa tindas-menindas demi kepentingan diri sendiri, sanggup menjual maruah demi kekayaan kaum keluarga sendiri.. Contoh yang senang macam projek yang di 'ali-baba' kan tu, yang penting komisen atau habuan yang besar.

Oleh itu rakyat Malaysia wajib sedar bahawa perjuangan UMNO dan BN sebenarnya sudah tidak relevan lagi, hanya yang kelihatan Pakatan Rakyat sahaja yang dapat membetulkan keadaan negara kita yang semakin parah dan hancur di bawah kepimpinan UMNO dan BN. Bak kata Rafidah Aziz pada akhbar hari ini, jangan sampai nasi dah jadi bubur baru nak bertindak, tu kata depa pada pada parti depa, kalau pada saya UMNO memang dah jadi bubur, cuma belum basi lagi.




No comments: