Tuesday, September 2, 2008

SOAL 16 SEPTEMBER, PEMERINTAH BN KENAPA SIBUK

Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyatakan dengan penuh komited sejak dari awal lagi untuk membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya. Maka semua para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat bersiap sedia dan menyokong semua usaha ke arah itu. Semua perkara ini perlu dilakukan kerana pada hakikatnya BN sepatutnya telah tumbang pada pilihanraya 8 Mac lalu. Namun hasil penipuan berleluasa seperti Undi POS, pembohongan Media Perdana dan penggunaan jentera kerajaan seperti KEMAS, SPR serta Polis dalam usaha memenangkan pemerintah BN maka kemenangan mereka tidak diiktiraf walau sebesar zarah pun.

16 September menjadi tarikh keramat suara rakyat Malaysia dalam memerdekakan Malaysia dari belenggu dan cengkaman pemerintahan zalim dan tidak berperi kemanusiaan BN. Semalam DSAI mengulangi pendirian bahawa pada tarikh 16 September akan tercipta satu lagi lingkaran sejarah negara apabila Malaysia baru dibentuk dengan kemasukan Ahli Parlimen daripada Sabah, Sarawak dan Semenanjung untuk membentuk 'Malaysia Baru' yang lebih bergaya demi maruah negara yang telah berkecai ekoran tangan kotor kepimpinan negara yang berkuasa.

BN dengan bongkak dan takaburnya menyatakan bahawa tidak akan ada perubahan tampuk pemerintahan sepertimana yang hebat diperkatakan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat. Najib sendiri memperlekehkan perkara ini dengan menyatakan tidak ada 'katak' daripada Sabah dan Sarawak. Ezam yang tidak sedar diri itu pula menyatakan bahawa penubuhan pemerintahan baru pada tarikh ini tidak mungkin berlaku dan tidak betul kerana menurut beliau ia hanyalah sebuah cerita fantasi yang berkesudahan dengan babak sedih. Tetapi kalau difikirkan secara lojik, kenapa BN sentiasa memberi komen tentang perkara ini sedangkan diketahui dan diwar-warkan selama ini BN sentiasa kuat sampai kiamat?

Dalam percaya atau tidak, beberapa perkembangan telah menunjukkan bahawa pada hari pertama Anwar kembali ke Parlimen (28 Ogos) telah pun mengadakan pertemuan dengan sekumpulan Ahli Parlimen dari Sarawak dipercayai antara lain membincangkan strategi mereka menyertai Pakatan Rakyat. Pertemuan itu diadakan beberapa jam sahaja selepas ahli-ahli Parlimen BN Sabah dan Sarawak mengisytiharkan taat setia mereka akan bersama BN pada sidang media di bangunan Parlimen. Najib sendiri menyatakan bahawa beberapa Ahli Parlimen BN dari Sabah yang enggan menandatangani surat jaminan taat setia kepada Pak Lah kerana tidak mahu terikat.

Pemerhati politik dari Universiti Utara Malaysia, Prof. Dr. Ahmad Atory Hussein telah mengulas mengenai perkara ini dan menyatakan bahawa tiada istilah mustahil dalam politik dan mungkin juga apa yang diperkatakan Anwar itu boleh menjadi kenyataan, namun semuanya bergantung kepada keadaan politik semasa. Jelasnya lagi, perkara lompat parti itu mungkin menjadi kenyataan kerana ahli politik adalah manusia dan mereka mempunyai pilihan untuk mencari yang terbaik. Pensyarah Sains Politik Universiti Sains Malaysia, Dr. Azeem Fazwan Ahmad Farouk menyatakan juga bahawa perkara tersebut tidak mustahil untuk berlaku walaupun beliau ragu-ragu mengenai kemungkinannya.

1 comment:

Unknown said...

saya sngt sokong hujah saudara disini.bn tak perlu sibuk.saya cuba sanggah setiap kata2 seorang blogger tu.saya harap saudara bantu saya bagi komen di blog dia supaya jgn ada yg terpengaruh dgn dakyah dia.
tlg pantau jati-melayu.blogspot.com
jgn biarkan golongan spt ini meracuni pemikiran reformis kita.hidup Anwar!