Monday, September 15, 2008

ISA : PERNYATAAN YANG BODOH DAN YANG BIJAK

YANG BODOH :
  1. Datuk Seri Syed Hamid - tindakan ISA diambil selepas Polis berpuas hati dan percaya hanya melalui akta berkenaan dapat meredakan keadaan dan ketegangan yang tercetus.
  2. Datuk Ahmad Shabery Cheek - langkah itu adalah sebagai amaran bagi memastikan mereka tidak menyalahgunakan kebebasan bersuara...... kebebasan bersuara bukan bermakna mengizinkan seseorang individu itu menulis atau mengeluarkan pendapat tanpa mememikirkan sensitiviti kaum.
  3. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi - wajar menahan lebih ramai individu yang menimbulkan perkara sensitif berbaur perkauman di negara ini bukan tiga orang sahaja...... polis sudah beri amaran, tetapi apabila tindakan diambil, kita dituduh zalim sedangkan orang itu yang menzalimi dirinya sendiri sebab telah diberitahu lebih awal lagi.
  4. Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad - adalah wajar dan lebih baik menahannya seorang daripada kita menghadapi kebangkitan dan kemarahan umat Islam yang menjejaskan keselamatan negara.
  5. Nor Mohamed Yakcop - langkah kerajaan itu bertujuan memastikan kestabilan politik negara bagi jangka panjang dan keyakinan pelabur......... mungkin dalam jangka masa pendek timbul sedikit isu dalam pelaburan dan aliran masuk.
  6. Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar - penangkapan ini terpaksa dibuat bagi membolehkan polis menjalankan siasatan lanjut berhubung tindakan-tindakan beliau.
YANG BIJAK :
  1. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim - akta tersebut seharusnya hanya digunakan terhadap pengganas ataupun ke atas mereka yang cuba menggulingkan kerajaan menerusi kekerasan.
  2. Zaid Ibrahim - tidak timbul soal apa yang dikatakan itu sebagai mencetus masalah kepada Perdana Menteri sebaliknya ia disebabkan mempertahankan prinsip dan sentiasa memberikan pendirian kritikal dalam soal penggunaan ISA.
  3. Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin - tidak ada alasan untuk menahan orang dengan tidak memberi peluang membela diri. Ini adalah satu tindakan yang salah. Sekiranya orang itu mempunyai kesalahan dari segi hukum agama, buktikan dari segi dalil-dalil agama.
    http://drmaza.com/home/?p=426
  4. Presiden MCA, Dato' Seri Ong Ka Ting - jika benar keselamatan negara terancam, mesti ada bukti kukuh untuk membuktikannya, jika tidak mereka yang ditahan (mengikut ISA) perlu didakwa di mahkamah di mana terdapat undang-undang yang mencukupi untuk tujuan itu.
  5. Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon - pendirian kami masih sama supaya akta ini perlu dikaji dan dipinda semula mengikut beberapa cadangan dikemukakan termasuk oleh pertubuhan bukan kerajaan.
  6. Speaker Dun Selangor, Teng Chang Khim - bagaimana seorang (Teresa) yang baru memberi taklimat kepada delegasi pelabur dari Guang Dong, China semalam dengan tujuan menarik pelaburan asing boleh dianggap sebagai mengancam keselamatan negara?

No comments: