Saturday, September 13, 2008

ISA : POLIS DAN MENTERI LUPA KE RAKYAT BAYAR GAJI

Melihat kepada senario sekarang, pemerintah BN semakin melampau dalam segala tindakan dari persoalan ekonomi sehinggalah kepada soal undang-undang. Apakah yang menyebabkan pemerintah terdesak sangat? Adakah kerana memang benar adalah pertukaran kerajaan kepada Pakatan Rakyat? Maka benarlah isu ini sepertimana yang diwar-warkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tetapi kalau BN sudah terlalu kuat, kenapa isu ISA perlu digunakan untuk menakut-nakutkan rakyat? Lupakah mereka-mereka ini, bahawa duit gaji mereka dibayar oleh semua rakyat tanpa mengira ugama, bangsa dan pegangan politik melalui cukai?

Sewenang-wenangnya menggunakan ISA untuk menahan mereka yang kelihatan seperti menentang pemerintah. Seperti Raja Petra yang ditahan, memang pemerintah selama ini terlalu geram kepadanya kerana banyak membongkar rahsia-rahsia jahat pemerintah BN terutama dari kalangan pemimpin atasan UMNO. Kes Altantunya dengan akuan bersumpahnya adalah diantaranya yang paling besar menyebabkan beliau ditahan, bukan kerana disebabkan oleh penulisan artikel beliau yang terakhir dan dikatakan menghina Islam sehingga empat badan agama kerajaan membuat laporan Polis terhadapnya

Bagi pemberita daripada akhbar Sin Chew yang ditahan ISA, yang hanya melaporkan perkara yang memang benar-benar berlaku iaitu laporan berita Datuk Ahmad Ismail yang menyatakan bahawa Cina hanya pendatang atau penumpang tersebut. Sebelum ini Pak Lah ada menyatakan dalam satu ucapan beliau kepada pengamal media tidaklah berapa lama masanya, bahawa pemberita hendaklah menyatakan perkara kebenaran tanpa rasa takut. Mengapa Ahmad Ismail yang bersifat perkauman tersebut tidak ditahan ISA? Percanggahan ini telah memburukkan lagi kepercayaan rakyat kepada pemerintah BN yang memang selama ini bercakap bohong.

Teresa Kok pula ditahan hanya kerana kepercayaan aduan Khir Toyo yang menyatakan ada petisyen membantah azan di kawasan Puchong didalangi oleh Teresa. Namun Teresa menafikan terlibat dan disahkan oleh penduduk disitu yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Masjid tersebut, Abdul Rahman Nasir. Memang ada petisyen namun mengenai perkara lain yang ditandatangani oleh 189 penduduk bukan Islam yang memohon supaya diperlahankan penggunaan pembesar suara untuk majlis ceramah, kuliah Subuh, kuliah Maghrib serta bacaan ayat al-Quran yang menggunakan kaset dan CD sebelum sembahyang Subuh di masjid tersebut.

Salah satu parti komponen BN iaitu Parti Progresif Penduduk telah dengan beraninya menyatakan pandangan pada sidang akhbar bersama kepimpinan tertinggi, Datuk M Kayveas meminta kerajaan membebaskan Raja Petra, Teresa dan Tan kerana ada peruntukan undang-undang tertentu boleh digunakan bagi mengendalikan perkara berkaitan hasutan. Menurut beliau, ISA adalah perkara terakhir digunakan jika tiada lagi peruntukan undang-undang dan PPP berharap kerajaan akan membentuk sebuah jawatankuasa bagi membubarkan ISA atau memindanya agar ia digunakan mengenai perkara berkaitan keganasan.

No comments: