Tuesday, September 9, 2008

SEKOLAH AGAMA RAKYAT, BUKAN MAINAN POLITIK

Dalam situasi terdesak, mendesak dan sesak dengan masalah dalaman UMNO, isu Sekolah Agama Rakyat pula cuba hendak dijuarai oleh mereka dengan tanpa rasa malu untuk diperkatakan. Ini soal tanggungjawab bukan politik semata-mata. Ada seorang kenalan yang telah lama mengusahakan Maahad Tahfiz di Johor Bahru berhempas pulas mencari sumber kewangan untuk menaikkan taraf pendidikan anak-anak di institusi berkenaan. Ada juga sekolah agama di Johor Bahru masih lagi berdindingkan papan serta daif, tiada pula orang UMNO benar-benar berjuang menaikkan taraf sekolah-sekolah berkenaan.

Soalnya memang secara kasarnya UMNO telah dengan sengaja menjadi tukang racun dan penentang agama dalam senyap. Mereka telah lama merosakkan institusi pembelajaran agama Islam dan anak-anak Melayu sebab UMNO itu sendiri telah melambangkan secara jelas wakil penjajah di Malaysia sejak merdeka. Maka rakyat perlu kesedaran yang amat besar, agar merubah pemerintahan yang lebih baik dan sejahtera. Bila generasi anak-anak kita telah rosak dan tidak bermoral tidak kira agama apa jua pun, maka senang bagi pemerintah BN berterusan mengaut duit rakyat dan menindas para penentangnya.

Sebab itu pemerintah Pakatan Rakyat berusaha bersungguh-sungguh untuk memartabatkan pendidikan anak bangsa Melayu Islam dalam usaha membentuk generasi yang berakhlak mulia dan berilmu. Mengapa sejak dahulu lagi pemerintah BN begitu benci kepada pondok-pondok dan sekolah agama rakyat terutama di Kelantan dan Kedah sehingga dibiarkan tanpa bantuan? Persepsi pemerintah BN, apabila anak-anak itu sudah besar dan pandai, pasti menjadi penentang mereka atau duduk bersama PAS. PAS hanyalah wadah sahaja bagi pejuang-pejuang agama sejati dan Islam membenarkan pergerakan dakwah mengikut perkembangan semasa.

Lihat kerajaan Pulau Pinang di bawah kepimpinan Ketua Menterinya, Lim Guan Eng, bercadang untuk menubuhkan Sekolah Agama Rakyat (SAR) sendiri yang akan diuruskan oleh Exco Hal Ehwal Agama, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Penerangan dan Perhubungan Masyarakat, Mohamad Fairus Khairudin di kawasan yang akan dimaklumkan kemudian. Kerajaan Negeri juga akan mengembalikan peruntukan kepada SAR setelah sekian lama disekat oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) di era bekas Perdana Menteri, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad dimana kesannya amat berat terhadap pendidikan anak-anak dan pihak sekolah yang mengelolakannya.

Bagi Menteri Besar Perak, Muhammad Nizar menyatakan bahawa sebanyak 18 buah Sekolah Agama Rakyat (SAR) persendirian dan pelbagai institusi Islam di negeri ini telah membuat permohonan tanah yang secara keseluruhannya membabitkan keluasan lebih 1,000 hektar. 18 buah SAR itu yang terdiri daripada sembilan buah SAR menengah dan sembilan SAR rendah telah menubuhkan sebuah koperasi bersama bagi menguruskan tanah berkenaan dengan mengusahakan pertanian secara perladangan untuk mendatangkan hasil yang berpanjangan. Institusi Islam yang memohon tanah kepada kerajaan negeri adalah kira-kira 15 buah sekolah tahfiz al-Quran dan beberapa buah sekolah pondok.

Kerajaan negeri turut memberikan peruntukan awal sebanyak RM1.3 juta kepada 18 buah SAR terbabit kerana keadaan sekolah itu terlalu daif. Peruntukan berkenaan telah dikeluarkan kira-kira tiga bulan lalu tetapi tidak mendapat liputan media. Isu pemberian tanah kepada sekolah Cina adalah kerana bantuan sebanyak RM30,000 setahun bagi setiap sekolah persendirian itu amat jauh daripada mencukupi. Maka dengan itu, sekolah-sekolah persendirian Cina berkenaan akan menubuhkan sebuah syarikat yang tidak mengutamakan keuntungan bagi menampung kos operasi sekolah masing-masing yang mencecah RM10 juta setahun.

No comments: