Monday, August 18, 2008

UMNO MEMANG DAH ROSAK, APA LAGI?

Rakyat semua perlu lebih sedar sekarang ini kerana UMNO sekarang ini semakin lama telah menunjukkan kerosakan yang amat besar dan sukar untuk dibentuk kembali kepada yang asal. Inilah masalahnya teras perjuangan dan kepimpinannya tidak berlandaskan sekurang-kurangnya dengan iman dan takwa. Tidak usahlah nak berbincang dengan lebih jauh, kalau dilihat kepada kepimpinan-kepimpinan besar mereka, boleh dikatakan hampir 80 peratus mempunyai masalah daripada sebesar-besar kejahatan sehingga sekecil-kecilnya yang makan duit parti. Mereka pula saling lindung-melindungi bagi meneruskan usaha rosak mereka itu tanpa pengetahuan rakyat.

Tiap kali ada pemilihan UMNO ada sahaja perbalahan antara mereka ini. Ini semua berpunca untuk mendapatkan kuasa dan kuasa itu pula yang akan memudahkan mereka mencari duit, tidak kiralah samada halal atau tidak, itu belakang kira. Beberapa kawasan UMNO begitu bergelora sehingga bergaduh sana sini tidak tentu pasal hanya kerana soal jawatan dalam parti, tidak kira peringkat cawangan atau bahagian. Ada mesyuarat UMNO, dimana pemilihan melantik jawatankuasa sementara hanya kerana pemberontakan ahli-ahli akar umbi atau kumpulan lain yang mengancam keselamatan, memaksa AJK terbabit membuat repot Polis.

Dalam satu laporan akhbar, di Cawangan Pantai Pandak, Chendering, Terengganu, 50 ahli UMNO di kawasan berkenaan membuat bantahan terhadap Ketua Bahagian kerana dikatakan tidak profesional dan mengikut prosedur apabila bermesyuarat tanpa menjemput ahli dan pengerusi tetap. Ada pula yang menipu, dimana kedatangan mesyuarat diambil dari rumah ke rumah sahaja. Dalam laporan lain, di Kubang Kerian, Ketua Cawangan tidak dimaklumkan tentang adanya mesyuarat yang telah dijalankan di cawangan sendiri. Soal-soal sabotaj memang biasa berlaku dan kalau hendak disenaraikan kena buat satu buku khas.

Soal rasuah amat teruk dalam pemilihan sehingga memaksa ibu pejabat UMNO berhungan rapat dengan BPR supaya pemilihan seluruh negara berjalan dengan baik. BPR sendiri mengakui dan mengesahkan bahawa ada menerima beberapa laporan kes rasuah dalam pemilihan cawangan dan bahagian UMNO. Satu berita dari UMNO Seremban, ketuanya telah ditahan oleh BPR kerana disyaki terbabit dengan sogokan wang untuk mengundi pada mesyuarat cawangan. Seorang lagi Ketua Pemuda UMNO cawangan di Selangor juga dikehendaki memberikan keterangan kepada BPR berhubung dakwaan amalan rasuah pada mesyuarat cawangan.

No comments: