Wednesday, August 6, 2008

POLIS KELIHATAN SEMAKIN ROSAK

Dari masa ke semasa kelihatan Polis semakin lama semakin rosak kredibiltinya di bawah kepimpinan Musa Hassan sekarang ini yang memang dikenali sebelumnya sebagai perencana fitnah terbesar dokongan Mahathir dahulu. Yang amat menyakitkan hati akibat kerja Polis ini ialah pada hari semalam,satu tindakan mereka yang mengingkari perintah mahkamah dan bertindak menyalahgunakan kuasanya terhadap lima orang yang disiasat di bawah Kanun Acara Jenayah. Perkara ini didedahkan oleh Francis Pereira yang mewakili Al Amin Zulkernain (India Muslim) dan Samuel Raj Sivajothi dua daripada enam yang disiasat.

Francis mengadu bahawa terdapat penyalahgunaan kuasa oleh polis kepada Suhakam. Menurutnya kedua-dua anak guamnya yang dibicarakan pada 31 Julai dan 1 Ogos baru-baru ini telah dibebaskan dan dilepaskan oleh Mahkamah Majistret Klang selepas mendengar hujah peguamcara yang disokong oleh penguasa Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan. Pihak polis yang diwakili oleh Inspektor Jagjeet enggan melepaskan dan membebaskan kesemua orang yang disiasat bahkan terus menggari dan membawa mereka ke Ibu Pejabat Polis Daerah Klang semula.

Tegasnya, atas arahan 'pegawai atasan', keenam-enam orang yang disiasat tersebut dibawa semula ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya untuk ditahan di bawah Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969. Beliau berkata, tindakan polis yang tidak menghiraukan keputusan mahkamah yang telah menolak permohonan reman dan enggan membebaskan kesemua yang disiasat atas arahan Majistret, adalah jelas sikap Polis sendiri yang menghina mahkamah. Jelasnya lagi, beberapa tindakan polis terhadap mangsa-mangsa tahanan memperlihatkan tindakan 'malafide'. Keluarga mereka juga tidak dimaklumkan.

Baru-baru ini Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, menerima lima salinan dokumen mengenai salah guna kuasa oleh enam pegawai PDRM membabitkan pemberian kontrak bernilai hampir RM98 juta. Exco MCPF, Tan Sri Robert Phang yang menerima dokumen terbabit pada 23 Julai lalu mendakwa bahawa terdapat kesalahan berkenaan yang membabitkan Jabatan Logistik PDRM. Ini amat serius kerana imej Polis yang semakin hitam itu memerlukan penyiasatan menyeluruh institusi ini bagi membersih nama PDRM. Ini bukan soal main-main, Polis adalah tempat rakyat meminta jaminan keselamatan dan pertolongan. Jangan jadi bak kata pepatah Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi atau jadi laluan untuk menjadi SYAITAN.

Kes kehilangan dadah jenis syabu dalam bilik bahan bukti Ibupejabat Polis Kontinjen adalah suatu perkara yang amat memalukan kerana dalam kesibukan penyiasatan Polis dalam kes Anwar yang sebegitu teliti, perkara-perkara buruk dalam pasukan ini masih terus berlaku. Pendedahan pemimpin PAS, saudara Salahuddin Ayub dalam ceramah beliau, mendedahkan penahanan orang besar Polis secara tiba-tiba hanya kerana keberanian beliau tersebut dalam mendedahkan jenayah seorang ketua gangster atau lebih mudahnya MAFIA yang dilindungi oleh orang besar Polis juga di Bukit Aman.

No comments: