Wednesday, August 20, 2008

PERPADUAN BERDASARKAN PERLEMBAGAAN KE?

Berdasarkan kata-kata Datuk Seri Nazri Aziz dalam Parlimen hari ini yang menyatakan bahawa semua langkah-langkah pemerintah BN selama ini dalam menyatu padukan rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini menggunakan pendekatan berdasarkan apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Beliau kemudiannya secara menyindir terutamanya kepada wakil rakyat dari Pakatan Rakyat untuk membuktikan apakah kesilapan atau kesalahan pemerintah selama ini yang menyebabkan perpaduan kaum pada masa ini kelihatan agak renggang.

Kalau hendak diikutkan, pemerintah BN terdahulu memang berjaya menyatu padukan rakyat dengan sekukuhnya sehingga pemerintahan BN terus berjalan dengan baik, tetapi malangnya sejak kebelakangan ini iaitu kira-kira 20 tahun yang lalu, retak-retak kecil sudah mula nampak dan sekarang ini akibat kesalahan urus tadbir negara oleh pemerintah BN menyebabkan perpaduan kaum ini semakin lama semakin lemah sehingga membangkitkan semula rasa sensitif antara agama dan kaum. UMNO sendiri sebagai peneraju pemerintahan kelihatan semakin rosak akibat pemimpinnya yang hilang jatidiri orang Melayu dan Islam.

Kalau benar-benar pemerintah BN menghayati Perlembagaan, Malaysia ini memang sepanjang masa aman dan tidak porak peranda. Bercerita soal Melayu yang memang sudah termaktub, sepatutnya UMNO yang dikatakan pejuang Melayu mengangkat Melayu dengan bersungguh-sungguh sehingga orang Melayu berjaya dalam semua bidang serta mendominasi kekayaan negara, sehingga dikatakan orang Melayu tiada yang miskin tegar. Maknanya disini pendidikan anak-anak Melayu dibela dengan sehabis baik, bukan mengangkat dua tiga ekor Melayu yang rosak dan jahat sehingga menjahanamkan bangsa sendiri seperti sekarang.

Tentang Islam, kalau betul UMNO mempunyai perjuangan yang betul berdasarkan perlembagaan, sudah tentu agama Islam yang majoritinya dianuti oleh orang Melayu akan dihormati oleh semua kaum di Malaysia ini. Ini berlaku jika pemimpin UMNO menggunakan akal yang waras dan iman yang teguh dalam pemerintahan dan bernegara. Ini tidak, Islam itu hanya menjadi simbol sahaja dan hakikatnya ia tertekan serta tidak diberikan ruang yang luas untuk menyinari negara Malaysia. Sekurang-kurangnya biarlah 5% sahaja pemimpin UMNO yang rasuah, bunuh-membunuh, memfitnah, gejala seks, jatuh menjatuh dan seumpama dengannya yang diketahui boleh merosakkan manusia.

Kalau betul nak menyatu padukan rakyat Malaysia ikut perlembagaan, Bahasa Malaysia sepatutnya diangkat setinggi-tingginya sampai ke Planet Pluto dimana penggunaan sehingga mencapai satu tahap lebih penguasaannya dalam dunia daripada bahasa Inggeris, Perancis dan Jepun. Apa yang kelihatan, pemimpin Melayu dalam UMNO sendiri tidak yakin Bahasa Malaysia sehingga bahasa Inggeris pula yang mengambil alih kepenggunaannya dalam pembelajaran Sains dan Matematik. Ucapan-ucapan pemimpin Melayu tidak menggunakan bahasa Malaysia dengan baik malah bahasa Inggeris juga menjadi pilihan, maknanya bahasa Malaysia ini haprak dan hina jika digunakan oleh kalangan pemerintah BN.

Jika benar hendak ikut perlembagaan, kenapa ada pula sekolah-sekolah Tamil dan Cina yang bahasa pengantar utamanya bahasa ibunda masing-masing sepertimana yang dibangkitkan oleh Datuk Azmi Khalid, Padang Besar dalam sesi soal jawab Parlimen itu. Sepatutnya sekolah-sekolah kebangsaan sahaja yang ada, bahasa ibunda baiklah diusahakan sendiri oleh kaum masing-masing. Jika tidak, baik buka semua sekolah ikut bangsa masing-masing. Inilah masalah dasar pemerintahan BN yang sebenarnya jauh daripada semangat Perlembagaan itu sendiri sehingga rakyat kita masih lagi curiga-mencurigai antara satu sama lain.

No comments: