Monday, August 11, 2008

MASALAH BANYAK, MAJLIS PEGUAM JADI HAPRAK

Menyebut sahaja nama Majlis Peguam tentulah terdapat satu tanggapan rakyat biasa bahawa mereka adalah sekumpulan peguam yang menjaga prinsip, kredibiliti dan intergriti dalam melaksanakan tugasan mereka. Sudah sepatutnya semua pihak akan menghormati mereka apabila mereka memperkatakan sesuatu dan disamping itu membela nasib rakyat yang teraniaya. Tapi sejak akhir-akhir ini mereka seperti lupa arah dan tujuan mereka sehingga mencetuskan kemarahan rakyat terutama kepada orang Melayu dan Islam dalam isu Artikel Perlembagaan Malaysia 121 dimana ianya dijalankan dalam bentuk forum "MEMELUK ISLAM".

Exco Persatuan Peguam Islam, Zulkifli Nordin, yang juga ahli Parlimen PKR Kulim-Bandar Baharu menyatakan bahawa forum tersebut seperti cuba untuk provokasi kepada orang Islam. Beliau juga memberi amaran supaya tidak mencabar umat Islam kerana kesabaran mereka ada hadnya. Forum awam tersebut akhirnya dihentikan ekoran bantahan umat Islam yang berhimpun seramai 1000 orang di luar bangunan ibupejabat majlis tersebut sejak awal pagi, sambil melaungkan "Hancur Bar Council", "Hidup Islam", "Batalkan Forum", "Jangan cabar Islam', "Jangan cetuskan kemarahan umat Islam demi keharmonian umat Islam" dan "Menjunjung keadilan, menyanggah kezaliman".

Mereka yang bergabung dalam perhimpunan berkenaan adalah terdiri daripada 29 Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam termasuk daripada parti politik. Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Mohamad Zulkarnain dengan beberapa anggota polis berbincang dengan Presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga untuk menamatkan forum itu yang disertai oleh 110 orang dengan 95 peratus daripadanya adalah bukan Islam. Menurut Zulkarnain, setelah berunding, mereka menerima cadangan dan bertindak secara profesional menutup forum berkenaan pada jam 10 pagi. Polis terpaksa bertindak kerana meningkatnya ancaman keselamatan.

TPM, Datuk Seri Najib sudah menyatakan sebelum ini bahawa forum ini perlu dijalankan secara tertutup bagi mengelakkan perkara ini timbul namun tidak diendahkan. Datuk Seri Anwar Ibrahim juga membuat pernyataan yang sama bagi mengelakkan kejadian ini yang kelihatan membangkitkan kemarahan rakyat. Banyak isu yang perlu kepada perbincangan lanjut, persoalannya kenapa isu ini perlu dibangkitkan? Datuk Noh Omar telah mencabar Majlis Peguam supaya bangun sekurang-kurannya menghalang AS daripada terus meragui sistem undang-undang negara ini terutama dalam isu liwat terhadap Anwar.

Ataupun dengan kata lain Majlis Peguam perlu membincangkan kes-kes yang pelik yang perlukan kepada penyelesaian atau tindak balas yang segera untuk perubahan kepada pemerintah seperti kes Datuk Seri Anwar 10 tahun yang lalu, kes tahanan-tahanan ISA, kes-kes perhimpunan yang dikatakan haram namun dari segi Perlembagaan ianya dibenarkan, kes Datuk VK Lingam yang menjadi senyap sekarang ini dan berbagai lagi perkara yang perlu kepada kekuatan majlis ini dalam menyatakan hak dan keadilan rakyat secara keseluruhannya, bukan cuba menghuru-harakan negara dengan isu-isu sensitif.

No comments: