Monday, July 28, 2008

MUZAKARAH SATU MANIPULASI

Sebelum ini diperkatakan bahawa UMNO dan BN selalu memanipulasi isu dalam negara terutama terhadap pembangkang atau para penentang dikalangan mereka. Sejak zaman kepimpinan Mahathir, soal manipulasi amat-amat berleluasa diamalkan sehingga mereka sudah menjadi kesedapan dan seronok sehingga kelihatan sama seperti para mat-mat gian yang memang sentiasa gian sekian lama menghisap dadah atau menyuntik dadah di bawah jambatan.

Sebab itu PAS sebagai satu wadah perjuangan dakwah Islam kepada semua, cuba mencari jalan demi jalan untuk memperbetulkan pegangan aqidah UMNO yang telah rosak akibat jauhnya perjuangan daripada perjuangan melalui IMAN dan ISLAM itu. UMNO walaupun kelihatan kepimpinan semuanya dikalangan orang Islam namun segala tindak-tanduk dan perilaku mereka tidak menggambarkan langsung pengamalan Islam sebenar atau sekurang-kurangnya pengamalan adab orang Melayu jati yang bersopan santun dan bertolak ansur.

Soal muzakarah atau muqabalah tidak menjadi persoalan, yang patut diketahui rakyat bahawa PAS sendiri telah lama ingin duduk berbincang dengan UMNO namun mereka hanya pandang sebelah mata sahaja. Al-maklum sajalah, UMNO ini begitu kuat hampir 50 tahun di Malaysia ini, dan boleh dikatakan antara parti orang Melayu yang didukungi amat kuat dengan 3 juta keahlian tanpa tentangan yang kuat dari kalangan rakyat golongan atasan maupun bawahan. PAS langsung tidak dapat menggugat kerana dianggap parti politik kecil-kecilan.

Tapi apabila kelihatan rakyat mula bangkit secara berskala besar sehingga BN hampir menghadapi kekalahan besar , mulalah UMNO sebagai pemimpin BN, gelabah tidak tentu arah seperti orang yang meroyan ataupun gila talak. Isu perkauman dibesar-besarkan dan cuba digunakan agar rakyat huru-hara dan bergaduh sesama kaum sepertimana mereka telah lakukan sebelum 13 Mei 1969 dulu. Mereka terlupa agaknya, rakyat Malaysia semua dah cerdik pandai belaka dan tidak mudah ditipu daya. Siapa nak mempertahankan Tuan Melayu yang penuh dengan KORUPSI dan PENZALIM yang amat besar dikalangan pimpinan UMNO??

Sekarang barulah UMNO nampak PAS sebab sokongan orang Melayu telah beralih arah kepada perjuangan Islam dan tidak bersifat perkauman. Dari cakap-cakap orang kuat mereka dikalangan UMNO seolah-olah merekalah yang kuat ideanya untuk bermuzakarah sedangkan hakikatnya semua orang tahu. Tak payahnya hendak kempen ketuanan Melayu sedangkan orang Melayu seperti Anwar dan mereka-mereka dalam tahanan ISA yang majoritinya Melayu ditekan habis-habisan demi kepentingan politik mereka.

Pak Lah dan rakan-rakan UMNO semua, barulah sibuk hendak membuka ruang kononnya tanda ingin penyatuan Melayu dan Islam. Ramailah puak-puak UMNO yang menyatakan kesediaan untuk berkongsi kuasalah dan sebagainya tanda IKHLAS yang akan MAKAN ORANG kemudian hari nanti. Ini disebabkan, UMNO sudah lama terbiasa dengan MANIPULASI yang akhirnya akan menguntungkan mereka.

No comments: