Wednesday, July 2, 2008

SYED HAMID JADI BIADAP PULA

Dalam kes liwat Datuk Seri Anwar, memang wajar beliau mendapatkan perlindungan kerana sejarah telah membuktikan bahawa apabila ada kes rekaan seperti ini, 10 tahun lalu terhadap beliau, tangkapan akan dilakukan sedangkan kesalahan belum dibuktikan dan hukuman belum lagi dijatuhkan oleh mahkamah. Ini memang merupakan satu konspirasi politik terhadap Anwar dalam memalukan peribadi beliau dan melunturkan kekuatan Pakatan Rakyat.
.
Ulasan-ulasan para menteri tentang perkara ini dalam temuramah mereka di media perdana, begitu menyedihkan kerana apa yang telah diperlakukan oleh pihak tertentu yang belum dapat dipastikan terhadap Anwar, sangat-sangat serius dan bukan bahan persendaan dan hinaan. Bagaimana jika perkara sebegini diperlakukan kepada rakyat biasa yang tidak berdosa dan tidak ternama, pasti tiada siapa yang akan membantu.
.
Bagaimana pula jika perkara ini berlaku terhadap mereka, pasti akan mempergunakan segala kuasa dan pertolongan orang atasan dalam menyelesaikan kes mereka seperti sekian lama semua Pak Menteri UMNO atau dikalangan eksekutif UMNO lakukan selama ini dengan skandal rogol dan bersekedudukan. Mahukah mereka bersedia, jika para pendokong Pakatan Rakyat ini mendedahkan sebesar-besarnya dengan segala bukti tentang tingkah laku mereka melebihi isu liwat Anwar ini?
.
Syed Hamid ketika disidang media beliau dan disiarkan di Buletin Utama TV3, kelihatannya tidak sebegitu serius dalam hal ini disamping membuat kata-kata sinis yang amat pilu kepada rakyat Malaysia yang prihatin dengan gelak ketawa yang benar-benar kelihatan menghina Anwar. Beliau menyatakan, bahawa apa yang menimpa ke atas Anwar ini adalah merupakan perilaku lakonan semata-mata. Jika benar-benar berlakon, mengapa Rahim Noor dulu dijatuhkan hukuman kerana menumbuk Anwar ketika dalam tahanan sehingga lebam mata?
.
Wahai Syed Hamid, sila untuk tidak membuat perilaku biadap terhadap rakyat. Tidakkah beliau sedar, bahawa kedudukan beliau dan gaji yang diterima olehnya tersebut adalah hasil cukai dari rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman dan ikutan poltik. Tugas beliau tidak perlu menunjuk-menunjuk pandai memberi komen itu dan ini kerana beliau hak rakyat. Beliau harus bercakap secara yang perlu sahaja sebagai tanda profesional.
.

No comments: