Thursday, August 14, 2008

UNTUK KEMPEN PILIHANRAYA PUN DAH BAZIR

Sepatutnya rakyat Malaysia yang lebih bermaklumat dan cerdik pandai masakini berbanding dahulu, telah dapat membaca dan menilai bagaimana pemerintah UMNO/BN sekarang ini semakin lama semakin teruk dalam menjalankan kerja-kerja politik mereka bukan untuk kepentingan rakyat tetapi untuk perut syaitan mereka sahaja. Ini kerana terdedahnya kes penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengarahkan Umno untuk membayar sebanyak RM218 juta bagi bahan kempen pilihan raya umum 2004. Lim Guan Eng menyatakan bahawa ia melebihi dua kali ganda had perbelanjaan pilihan raya umum yang dibenarkan.

Dalam satu kenyataannya yang dipetik oleh Malaysiakini, ketua menteri Pulau Pinang itu berkata had perbelanjaan yang dibenarkan ialah RM94.3 juta, iaitu had maksimum RM200 ribu bagi setiap kerusi parlimen dan RM100 ribu setiap kerusi negeri. Mengikut Seksyen 19 Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, calon setiap kerusi Parlimen dan kerusi negeri tidak boleh berbelanja melebihi had yang ditetapkan itu. Lim mengulas penghakiman berkenaan, yang mengarahkan Umno membayar tuntutan lebih RM218 juta dari Elegant Advisory Sdn Bhd berhubung penyediaan bahan kempen pilihan raya umum Mac 2004 itu.

Kelihatan UMNO cuba mengelak untuk membayar hutang tersebut kerana menurut Bendahari UMNO, hutang tersebut sepatutnya di bayar oleh BN. Tapi lojik ke?, sudah tentu BN bukanlah pertubuhan yang berdaftar. Alasan mereka ialah, bahan-bahan yang dicetak untuk berkempen tersebut adalah bahan-bahan yang berlambang dacing, bukannya berlambangkan keris. Inilah gaya putar belit lanun-lanun UMNO yang berhutang kemudian tidak pula mahu membayar hutang. Yang bertambah jelas, UMNO tiada mempunyai wang lagi kerana sibuk diperhabiskan dengan joli katak mereka semasa pilihanraya lalu.

No comments: