Thursday, August 7, 2008

KECELARUAN UNDANG-UNDANG, GUGURKAN SAHAJA TUDUHAN TERHADAP ANWAR

Daripada awal lagi rakyat melihat kes Anwar ini memang dalam keadaan yang sama seperti kes tuduhan liwat 10 tahun lalu sehingga Anwar meringkuk dalam penjara 6 tahun tanpa kesalahan yang terbukti secara profesional. Semua sudah tahu bahawa Anwar tidak melakukannya apabila mahkamah memutuskan tidak sah hukuman yang dijatuhkan dahulu kerana tiada pembuktian yang sebenar. Selepas daripada itu, Mahkamah Persekutuan juga membenarkan Anwar untuk mencabar kesahihan pemecatannya daripada jawatan kabinet dari segi perlembagaan.

Kini kes Anwar ini tidak dapat tidak perlu diakui oleh pemerintah UMNO dan BN bahawa mereka memang mempergunakan segala institusi kerajaan secara terang-terangan dalam usaha membenarkan segala tuduhan palsu rekaan bersama para konspirator terhadap Anwar ini. Lihat rentetan beberapa perkara yang banyak keraguan tentang tindakan undang-undang terhadap Anwar secara tersirat :
  1. Laporan Pengadu enggan diserahkan Ini merupakan satu perkara yang luar biasa. Lazimnya, apabila seseorang yang dituduh dengan sesuatu kesalahan meminta laporan polis yang dibuat oleh pengadu, ianya akan dibekalkan dalam masa seminggu ke dua minggu oleh pihak polis.
  2. Isu motif dan tujuan kes ini menimbulkan banyak keraguan apabila kepimpinan UMNO seperti Najib mengakui telah berjumpa dengan Saiful sebelum Saiful membuat laporan polis. Kata-kata yang berbelit-belit Najib tentang Saiful menyebabkan timbul kepercayaan semua rakyat bahawa memang benar kes ini amat terancang.
  3. Anwar ditangkap sebelum tempoh yang ditetapkan. Adalah sesuatu yang cukup memalukan apabila pihak polis memungkiri janji dan menangkap Anwar secara gestapo dan kasar sebelum tempoh yang diberikan tamat. Tempoh yang diberi sehingga pukul 2 petang tetapi Anwar ditangkap sekitar pukul 1 petang.
  4. Anwar yang ditahan di IPPK KL disaol siasat selama 5 jam dan dibawa ke HKL untuk dimalukan tanpa kesahihan prosedur yang jelas serta ditahan di lokap atas alasan yang tidak munasabah dan setelah Anwar keluar lokap, para pencacai forensik Polis membuat kerja-kerja haram mereka benar-benar membuatkan rakyat bertembah curiga dengan Polis dalam menangani kes Anwar.
  5. Anwar disabitkan bersalah sebelum dibicarakan. Apabila Pak lah diminta mengulas berhubung kes Anwar, Pak Lah dengan segera berkata bahawa memanglah penjenayah akan menafikan kesalahannya. Belum pun perbicaraan bermula, Anwar sudah disabitkan sebagai pesalah oleh Pak Lah.
  6. DNA baru Anwar diminta oleh Pak Lah dan Khairi. DNA Anwar sudah diambil 6 kali oleh pihak polis berikutan siasatan kes lamanya. Paten DNA tidak akan berubah. Justeru DNA baru tidak diperlukan melainkan jika hendak digunakan sebagai bukti palsu yang hendak dicalit dibadan pengadu.
  7. Laporan perubatan oleh seorang doktor Pusrawi perlu diakui walaupun ianya bukanlah laporan rasmi bagi kes Anwar. Meskipun begitu, fakta yang didapati oleh seorang doktor, meskipun bukan doktor pakar dalam soal kes liwat, tetapi telah memeriksa secara profesional lubang punggung Saiful dan didapati bahawa tiada sebarang kesan yang menandakan beliau diliwat.

No comments: