Saturday, August 16, 2008

SAIFUL BUAT KERJA GILA

Akhirnya selepas beberapa lama, Saiful yang mendakwa dirinya diliwat, muncul untuk bersumpah yang kononnya dengan cara Islam. Menurut Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan tindakan Mohd Saiful yang membuat sumpah laknat berkenaan bahawa diliwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam sebagai tindakan bodoh dan tidak mengikut syariat Islam. Ini kerana katanya, cara Mohd Saiful memegang al-Quran ketika lafaz sumpah seperti orang Kristian memegang kitab Bible. Beliau juga mendakwa tindakan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri yang meminta Anwar turut bersumpah sebagai orang agama yang tidak tahu secara mendalam mengenai agama Islam.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga berkata kaedah sumpah laknat yang dilafazkan oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan dengan memegang kitab suci al-Quran adalah satu perbuatan yang menyalahi ajaran Islam. Perbuatan memegang atau menjunjung al-Quran itu sebenarnya adalah perbuatan meniru orang Kristian yang memegang kitab suci mereka. Tegasnya, Islam hanya menerima sumpah dengan menyebut Wallahi, Wabillahi, Watallahi.Pas menyatakan dengan tegas bahawa Anwar tidak bersalah selagi belum dibuktikan demikian oleh mahkamah dan adalah tidak wajar masyarakat menghukum Anwar berdasarkan tindakan Mohd Saiful yang `kebetulan’ dibuat sehari sebelum proses penamaan calon Parlimen Permatang Pauh berlangsung.

Saiful secara terbuka menegaskan dalam sumpahnya bahawa beliau tidak rela diliwat dan diliwat secara paksa, sedangkan di dalam pertuduhan yang dikenakan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu dakwaan melakukan hubungan seks di luar tabii terhadap Saiful secara sukarela. Justeru dalam kes ini, yang mana satu terpakai, suka-sama-suka ataupun secara paksa? Saiful, ketika melakukan sumpah laknat tersebut beberapa kali melakukan kesilapan, antaranya ialah ketika menyebut kalimah ‘Watallahi, dan juga tersasul menyebut tarikh 26 hb Ogos 2008 sebagai waktu beliau diliwat oleh DSAI.

Di dalam Syariat Islam, perlakuan sumpah tidak disyaratkan untuk memegang atau menjunjung Al-Qur’an. Tidak ada nas yang menyatakan demikian. Tiada juga disebutkan di dalam Islam bahawa sumpah perlu dilakukan di dalam Masjid. Bahkan dalam undang-undang Islam yang melibatkan perkara lafaz seperti Ila’, Zihar, Qadzaf dan Li’an, lafaz perlu dilakukan di hadapan hakim dan disaksikan oleh orang ramai. Daripada 4 perkara tersebut iaitu Ila’. Zihar, Qadzah dan Li’an, hanya hukum Ila’ dan Li’an sahaja yang melibatkan lafaz sumpah. Sepatutnya Saiful tidak perlu bersumpah tanpa bimbingan ulama' muktabar kerana dibimbangi, BALA ALLAH yang akan diterima oleh semua umat Islam di Malaysia tanpa mengira latar belakang.

Menurut Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din kepada Harakahdaily di Muktamar Tahunan PAS kali ke-54, "Apa yang berlaku dalam konteks Saiful Bukhari bersumpah memperlihatkan keganjilan, bilamana sepatutnya yang bersumpah adalah pihak yang kena tuduh, tetapi apa yang berlaku adalah pihak yang menuduh," katanya. Tambahnya lagi, "Mendengar Saiful memohon kepada Allah melaknatinya beserta keluarga dan keturunannya tanpa menyebutkan berapa lama seolah-olah sampai ke hari kiamat, mana ada sumpah yang meminta Allah melaknati keturunan?".

Sepatutnya kes ini tidak memerlukan apa jua sumpah, kerana Anwar telah membawa kes ini ke Mahkamah Syariah di bawah peruntukan kes liwat dan zina yang merujuk kepada undang- undang qazaf. Rujukan kepada mahkamah syariah mengikut Akta 121 (1A) perlembagaan persekutuan iaitu kes zina dan liwat. Menurut Setiausaha Agung, Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Sdra Musa Awang, sepatutnya Saiful mengemukakan segala dakwaan atau keterangan di mahkamah dan bukan di tempat awam serta disiarkan media dimana seolah-olah tidak menghormati dan mencabar kewibawaan institusi mahkamah.

No comments: