Thursday, July 17, 2008

TINDAKAN TIDAK BERTAMADUN MEROSAKKAN IMEJ POLIS

Dalam menangani isu Anwar ini, kelihatan pemerintah BN memperlakukan tindakan yang tidak bertamadun dan tiada peri kemanusiaan langsung. Lihat sebelum ini seorang tahanan ISA tertahan amat lama untuk keluar dari penjara di Kamunting, menziarahi anaknya yang sakit kuat sebelum meninggal tanpa ayah disisi akibat tindakan tidak bertamadun pihak Polis dan Mahkamah. Jika Anwar yang boleh dikatakan seorang yang terkenal serta pejuang politik dan dikelilingi oleh penyokong pun tidak dihormati haknya inikan pula rakyat biasa yang tiada siapa pun yang kenal.

Penangkapan Anwar oleh sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket dari Bahagian Siasatan Khas, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya kelihatan bertindak kasar seolah-olah beliau seorang penjenayah besar. Beliau yang dibawa oleh kereta polis bercermin gelap meluru ke IPK Kuala Lumpur dan tiba di IPK Kuala Lumpur jam 1.11 tengahari (masa sebelum tamat tempoh waran tangkapan jam 2.00 petang) dengan dikawal oleh konvoi 15 buah kenderaan.

Menurut tokoh utama DAP Lim Kit Siang, katanya "Polis menerima satu 'mata lebam' yang dicipta mereka sendiri dengan cara penangkapan Anwar yang sangat provokatif, tidak profesional dan tidak boleh dipertahankan menggunakan komando bertopeng pada 12.55 tengah hari - sewaktu bekas timbalan perdana menteri itu telah berjanji akan melapor diri kepada polis jam 2 petang,". Menurutnya lagi bahawa tindakan polis menangkap Anwar sedemikian mencemarkan imej pasukan tersebut.

Kenyataan bodoh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Bakri Mohd Zinin, bahawa Anwar tidak ditangkap di dalam rumahnya kerana ia boleh menimbulkan kekecohan. Beliau juga berkata bahawa polis bimbang Anwar tidak hadir di IPK Kuala Lumpur pada jam 2 petang dan oleh itu memutuskan untuk menahan beliau kerana kami dimaklumkan bah awa selepas Anwar meninggalkan ibupejabat BPR di Putrajaya, beliau telah mengubah laluannya dan menuju ke rumahnya di (Bukit) Segambut.

Peguam Anwar, N Sankara Nair, memberitahu beberapa minit sebelum beliau ditahan, pegawai penyiasat, DSP Jude Pereira telah menelefon beliau bertanyakan sama ada akan datang atau tidak, dan dijawab akan berada di sana tepat jam 2 petang. Menurutnya jika Anwar tidak hadir pada tepat jam 2 petang itu, maka mestilah difahami mengapa beliau perlu ditahan. Pihak polis telah melanggar kepercayaan dan keyakinan Sankara dan anak guamnya sebelum ini terhadap mereka. Ketika penahanan secara kepungan, mereka tidak menunjukkan sebarang waran tangkap dan terus dibawa masuk ke dalam kenderaan pacuan empat roda yang bercermin gelap.

Selepas Anwar memberi keterangan kepada Polis selama 6 jam, 10 buah kenderaan Polis mengiringi Anwar ke Hospital Kuala Lumpur dari ibu pejabat Polis itu pada jam 8.35 malam dan sampai kira-kira 10 minit kemudian dan dimasukkan ke wad diraja dengan kawalan kira-kira 40 anggota polis untuk rawatan biasa. Menurut Anwar selepas dibebaskan dengan ikat jamin, beliau menyatakan telah ditelanjangkan sewaktu menjalani pemeriksaan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan seluruh badan beliau diperiksa, termasuk bahagian sulitnya.

Anwar juga menyatakan bahawa beliau enggan memberikan sampel darahnya untuk ujian DNA sewaktu menjalani pemeriksaan kesihatan tersebut atas nasihat peguam dan doktor. Beliau memberikan beberapa alasan atas nasihat peguam dan pakar-pakar DNA dalam dan luar negara. Pertama, simpanan DNA memang ada dalam tangan polis. Kedua, yang dituduh dalam simpanan polis. Beliau mempersoalkan apa keperluan DNA daripadanya sedangkan simpanan DNA beliau yang diambil secara paksa pada 1999 masih ada dalam simpanan polis oleh HKL atas arahan Musa Hassan, waktu itu seorang pegawai penyiasat kesnya.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, yang juga ahli Parlimen Bachok di Parlimen, berkata parti ini mengambil pendirian menolak sebarang tuduhan yang berbentuk andaian dan spekulasi. Begitu juga dengan penggunaan DNA yang pada bila-bila masa boleh dimanipulasi, diada-adakan dan ditokok tambah bagi menafikan keadilan yang sebenar. Anwar berkata pihak polis seolah-olah menunjukkan kesungguhan yang luar biasa menjalankan siasatan terhadap dirinya berkaitan laporan polis yang dibuat bekas pembantu beliau Mohamad Saiful Bukhari Azlan tetapi tidak dalam kes Altantuya.

Berikut surat terbuka sokongan tokoh-tokoh Islam seluruh dunia kepada Anwar :

http://www.islamicamagazine.com/general/Open-Letter-Concerning-Anwar-Ibrahim.html

No comments: