Saturday, July 12, 2008

KUASA MEMANG KEGILAAN UMNO

Dalam apa jua perkara yang utama sekali dalam kehidupan adalah iman dan Islam. Soal kuasa dalam UMNO adalah agenda utama perjuangan mereka. Tidak kiralah apa nak jadi, jadilah, kalau perlu memalukan atau menjatuhkan cara kasar, tidak kira apa asalkan dapat kuasa tersebut. Kalau pilihanraya, sekian lama, UMNO dan BN terus-terusan menipu dan membuat pengkhianatan kepada rakyat. Lihat sahaja dalam kes petisyen Badrul Hisham menentang Khairy Jamaluddin, amat menghairankan dan memalukan badan kehakiman itu sendiri.

Untuk kekalkan kuasa, orang yang menjadi pengharapan rakyat seperti Peguam Negara dan Ketua Polis Negara diberikan kuasa kepada orang-orang yang seangkatan dengan lanun atau lebih kurang penjenayah bertauliah. Kuasa ke atas Petronas, dikhianati sesuka hati oleh mereka tanpa rasa bersalah dan ingat kepada rakyat bawahan. Asalkan mereka dapat hidup mewah, tidak mengira rakyat susah ke, melarat ke atau mati sekalipun. Soal peralihan kuasa pun, macam memberi baton begitu sahaja, adakah mereka ingat kepimpinan UMNO atau negara ini seperti harta datuk nenek moyang mereka?

Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sesetengah pihak berpendapat tempoh peralihan jawatan dalam Umno yang dirancang pada 2010 adalah terlalu lama. Menurut Anggota Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan langkah PM itu yang mengumumkan pelan peralihan kuasa pada pertengahan 2010 dan bertanding sebagai Presiden UMNO merupakan satu langkah yang silap. Katanya jawatan Presiden UMNO itu ditentukan oleh ahli UMNO dari peringkat akar umbi dan tidak wajar bagi Abdullah untuk serahkan kuasa kepada sesiapa pun.

Memang malu negara kita apabila pelbagai isu yang tidak sepatutnya berlaku pada sebuah negara yang dijadikan contoh oleh negara Islam lain dan bukan Islam. Kuasa punya pasal, rakyat yang tanggung malu, seolah-olah, negara kita ini negara Islam yang teruk dan tidak mengamalkan Islam dengan baik. Zaman sahabat nabi dahulukala, memegang kuasa amat-amat ditakuti kerana kepertanggungjawabn yang tinggi di akhirat nanti tidak tertanggung seksanya jika menyalahgunakan kuasa dan khianat kepada rakyat.

No comments: