Thursday, September 4, 2008

UMNO PUNCA BANYAK MASALAH PERKAUMAN

UMNO memang telah dikenali sebagai proksi penjajah sebenarnya. Apa jua masalah di antara kaum memang dibelakangnya adalah parti ini. Nama sahaja UMNO, singkatannya telah melambangkan Inggeris. UMNO jugalah perosak maruah Islam sendiri kerana mereka juga penentang hebat yang licik. Pergaduhan di antara kaum pada 13 Mei 1969 adalah angkara parti UMNO juga, tetapi disembunyikan fakta-faktanya sehingga orang lain yang tidak bersalah pula ditangkap dan terbunuh ibarat melontar batu sembunyi tangan.

Sejak kebelakangan ini, terutama selepas UMNO/BN kehilangan majoriti 2/3 di Parlimen semakin lama semakin hebat pula sifat perkauman Melayu dalam kepimpinan UMNO. Mereka seperti mencabar kaum Cina dan India yang selama ini menyokong BN sekian lama. Keadilan kepada semua kaum yang dilaungkan oleh UMNO/BN selama ini adalah pembohongan dan retorik. Peralihan undi kaum bukan Melayu kepada Pakatan Rakyat bukan soal sentimen perkauman, tetapi ianya adalah salah satu usaha menyelamatkan negara Malaysia dari kejahatan kepimpinan UMNO/BN yang rakus mengaut harta rakyat untuk kepentingan sendiri dan membina empayar MAFIA.

Isu perkauman yang sering dimainkan oleh UMNO adalah tindakan terdesak kerana kehabisan isu dan modal. Ianya selalu digunakan dalam kempen pilihanraya bagi meraih simpati orang Melayu. Kelihatan semasa kempen pilihanraya kecil di Permatang Pauh, isu ini begitu kuat digunakan dengan menimbulkan isu 10 peratus kemasukan pelajar bukan Melayu ke dalam UiTM. Semasa kempen BN pada 24 Ogos lalu, Ketua Umno bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail telah membangkitkan isu kaum Cina adalah "penumpang" di Malaysia dan telah mencetuskan kemarahan MCA dan DAP. Untuk apa perkara ini tiba-tiba dibangkitkan?

Dari segi maklumat, contohnya bagi kaum Cina, mempunyai akhbar-akhbar yang lebih telus, berani dan bebas berbanding akhbar berbahasa Melayu yang terlalu dikuasai pemerintah sehingga menjumudkan ramai orang Melayu. Sebab itu ada perbezaan dari segi daya pemikiran berpolitik orang Melayu dengan bangsa lain di negara ini. Nasib baik, internet telah membuka ruang seluas-luasnya kepada rakyat untuk mencari maklumat alternatif. Kalau diteliti dengan baik, soal perkauman tidak timbul langsung, yang masalahnya, UMNO, MCA dan MIC serta komponen BN Sabah dan Sarawak telah menjadi pengkhianat bangsa Malaysia itu sendiri.

No comments: